زنان یا مردان؛ در عصر حجر کدام گروه ابتدا به جامعه وارد می شدند؟

به گزارش وبلاگ محمدی، دی ان ای گروهی از نئاندرتال ها که با هم زندگی می کردند و چند نفر دیگر که در فاصله ای نه چندان دور زندگی می کردند، برترین نگاه ژنتیکی تا به امروز را به دنیای اجتماعی این انسان نماهای باستانی ارائه نموده است.

زنان یا مردان؛ در عصر حجر کدام گروه ابتدا به جامعه وارد می شدند؟

به گزارش خبرگزاری وبلاگ محمدی، در حدود 59 هزار سال پیش، جوامع نئاندرتال در قسمت کوهستانی آسیای مرکزی شامل گروه های کوچکی از خویشاوندان نزدیک و تازه واردان زن بالغ بودند.

بیشتر بخوانید:

عشایر دیجیتال چه کسانی هستند؟ | با محبوب ترین سبک زندگی آشنا شوید

آمار معاون وزیر صنعت درباره اینستاگرام و چالش کشیدن یک عدد 9 میلیون نفری

این سناریوی اجتماعی به لطف دی ان ای استخراج شده از دندان ها و استخوان های 13 نئاندرتال که در دو غار در دامنه کوه های آلتای جنوب سیبری یافت شده اند، به دست می آید. تخمین شباهت کلی ژنتیکی در میان این افراد عصر حجر نشان می دهد که آنها جوامعی از حدود 20 نفر را تشکیل می دادند که زنان اغلب از گروه های خانگی خود به گروه های جفت خود مهاجرت می کردند.

ناشناخته است که آیا سبک زندگی نئاندرتال های آلتای در مقیاس کوچک غیرمعمول بوده است یا خیر؛ این سبک زندگی شاید به علت زندگی در یک منطقه کم جمعیت بوده است و یا منعکس نماینده شیوه های زندگی نئاندرتال ها در سایر نقاط آسیا و اروپا است. تعداد زیادی از نئاندرتال ها در اروپای مرکزی حدود 125000 سال یک جنگل را به علفزار تبدیل کردند که نشان می دهد می توانند در صورت احتیاج جوامع را بزرگ نمایند.

گروه اسکوف دی ان ای 11 نئاندرتال را از غار چاگیرسکایا و دو نئاندرتال را از غار اوکلادنیکوف مطالعه کردند. افراد چاگیرسکایا شامل یک پدر و دختر نوجوانش و بعلاوه یک زن بالغ و یک پسر 8 تا 12 ساله بود که احتمالاً برادرزاده یا نوه او بود.

در گروه چاگیرسکایا دی ان ای میتوکندریایی که معمولاً از مادر به ارث می رسد، تنوع بیشتری نسبت به دی ان ای کروموزوم Y دارد که فقط به وسیله مردان به ارث می رسد. به گفته محققان، تنوع دی ان ای میتوکندریایی تقویت شده نشان می دهد که زنان بالغ اغلب به آن جامعه نقل مکان می نمایند در حالی که مردان در جای خود باقی می مانند.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "زنان یا مردان؛ در عصر حجر کدام گروه ابتدا به جامعه وارد می شدند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنان یا مردان؛ در عصر حجر کدام گروه ابتدا به جامعه وارد می شدند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید