امیدها و آرزوهای صنعت گردشگری کشور در دوران پساکرونا

به گزارش وبلاگ محمدی، ایرنا/ این خبر پیرامون امیدها و آرزوهای صنعت گردشگری کشور در دوران پساکرونا برای شما نگارش شده است.

امیدها و آرزوهای صنعت گردشگری کشور در دوران پساکرونا

امید تک درنای به جا مانده از گله غربی درناهای سیبری برای چهاردهمین سال پس از مرگ جفتش آرزو برای زمستان گذرانی در تالاب بین المللی فریدون کنار فرود آمد و دوره زمستان گذرانی خود را شروع کرد. بازگشت این پرنده زیبا موجی از شادی را میان مردم محلی و طبیعت دوستان و پرنده نگران ایجاد کرد و هم زمانی آن با گشایش مرزهای دنیاگردی در کشور در میان فعالان دنیاگردی به نماد امید و آرزو برای بازگشت رونق به صنعت دنیاگردی در منطقه تبدیل شده است.

براساس مقاله امیدها و آرزوهای صنعت دنیاگردی کشور در دوران پساکرونا باید بدانید که این در شرایطی است که بیش از 20 ماه از همه گیری کرونا می گذرد و در میان همه صنایع و مشاغل و تجارت ها صنعت دنیاگردی دچار بیشترین آسیب شده است؛ با شیوع کرونا دنیاگردی نخستین حوزه بود که محدود و متوقف و کسب وکارهای آن تعطیل شد و در حال حاضر هم که واکسیناسیون شتاب بیشتری گرفته، آخرین صنعتی است که درهای آن گشوده می شود.

طبق گزارش سازمان دنیای دنیاگردی (UNWTO) در دسامبر 2020 میلادی، سفر و دنیاگردی در آسیا و آفریقا بیش از 70 درصد و در اروپا و آمریکا 60 درصد کاهش یافته است. این فرایند باعث کاهش حدود 900 میلیون نفری تعداد دنیاگرد و خسارت های چندین میلیارد دلاری به صنعت دنیاگردی در همان سال اول شیوع کرونا شد.

واکسیناسیون و دستورالعمل های بهداشتی، رهیافت احیای صنعت دنیاگردی

با شیوع کرونا و توقف دنیاگردی، همه امیدها و آرزوها در اغلب کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند تایلند، مالزی، اندونزی و ویتنام که دنیاگردی سهم بزرگی در اقتصاد آنها دارد و برای ثبت رکوردهای رونق دنیاگردی و جذب میلیونی دنیاگرد در خیز برداشته بودند، از دست رفت.

مالزی که در صنعت دنیاگردی سرمایه گذاری زیادی انجام داده، پیش از شیوع کرونا در سال 2019، ورود بیش از 26 میلیون دنیاگرد را ثبت نموده بود. این در حالی است که در سال 2020 فقط چهار میلیون نفر دنیاگرد جذب کرد و از زمانیکه وارد محدودیت های سخت و قرنطینه شد هیچ دنیاگردی را نپذیرفت و این فرایند طرح های کلان این کشور را برای رونق دنیاگردی با شکست و ناامیدی روبرو کرد.

این ناامیدی در مردم بیشتر کشورها که سفر از مهمترین نیازهای روحی و روانی و اقتصادیشان است، به وضوح دیده میشد تا اینکه با پیدا شدن واکسن و شروع واکسیناسیون، نور امیدی برای بازگشت روزهای پر رونق و جبران خسارت ها بر صنعت دنیاگردی تابیده شد. شواهد نشان می دهد دروازه های دنیاگردی در دنیا در حال گشوده شدن است و دنیاگردی ایمن هم بواسطه توسعه واکسیناسیون و بعلاوه تدوام رعایت دستورالعمل های بهداشتی نخستین رهیافت احیا و رونق این صنعت گرشگری در پساکروناست.

چرخ صنعت دنیاگردی مجدد به حرکت درمی آید

اگرچه بنا به نظر متخصصان بهداشت، کرونا با ما در دنیا خواهد ماند، اما فرایند زندگی، تجارت و سفر ادامه دارد و و آرام آرام به روال طبیعی پیش از COVID19 باز می شود و میتوان انتظار داشت با واکسیناسیون عمومی و صدور پاسپورت های بین المللی واکسن، واکسیناسیون کارکنان و تجهیز تاسیسات دنیاگردی با استانداردها و دستورالعمل های بهداشتی دنیاگردی احیا و چرخ این صنعت مجدد به حرکت درمی آید.

باید توجه داشت واکسن نخستین شرط دنیاگردی ایمن و تضمین دنیاگردی پایدار و تنها راه احیای صنایع در رکود رفته بویژه صنعت دنیاگردی است، و منطقی است که کشورهای دنیاگردپذیر واکسیناسیون عمومی 90 درصدی مقصد، تزریق واکسن معتبر دنیاگردان، آزمایش PCR را مبنای پذیرش مسافر با کمترین ریسک شیوع قرار دهند و مرزهایشان را به روی دنیاگردان باز نمایند.

عمر ویروس کرونا به 2 سال نزدیک می شود، اما اشتیاق دنیاگردان برای بازدید از موزه ها و بناهای باستانی، پرنده نگری، طبیعت گردی و عکاسی در طبیعت، سفر برای حضور در آیین های مذهبی و معنوی، به دلتنگی چندین ساله تبدیل شده و میتوان تصور کرد که در پساکرونا موجی از دنیاگرد تشنه و مشتاق برای در دنیا بویژه در کشورهای دنیاگردپذیر که مقصد دنیاگردی طبیعت هستند، شکل بگیرد.

کرونا فرصت تحقق آرزوی دنیاگردی الکترونیک

تجربه همه گیری کرونا، رکود و خسارت فرصت و چالشی برای همه کشورهای دنیا شد تا در صنعت دنیاگردی خود را بازنگری نمایند، دنیاگردی الکترونیک، هوشمندسازی، مطالعه و آگاهی از مقصد قبل از سفر و سفر ایمن و امن، آرزویی بود که فعالان صنعت دنیاگردی فکر نمی کردند به این زودی نهادینه شود، اما کرونا این فرصت را پیش روی برنامه ریزان صنعت دنیاگردی قرار داد تا این مفاهیم را تبیین و توسعه دهند.

سیاست گذاران و مجریان صنعت دنیاگردی در ایران با همه ظرفیت هایی که در حوزه دنیاگردی فرهنگی- تاریخی، دنیاگردی سلامت، دنیاگردی دینی و مذهبی، دنیاگردی خوراک وجود دارد، با همه زیرساخت هایی که پیش از کرونا فراهم بود، با همه خسارت هایی که به این صنعت وارد شد و با در نظر گرفتن پلان عبور از بحران، باید از نگاه تهدید به کرونا به رویکرد فرصت در این بیماری برسند که البته در این راستا برای رونق بخشی دنیاگردی در پساکرونا، هم اندیشی و همکاری بخش خصوصی و دولتی و سازمانهای مردم نهاد در کنار همه ذی نفعان این صنعت بسیار حائز اهمیت است.

اکنون که واکسیناسیون عمومی شتاب گرفته و وزارت میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی اعلام نمود فرایند صدور ویزا سفر برای دنیاگردان خارجی پس از 20 ماه شروع شد، دیر زمانی نخواهد گذشت موج سفر به ایران آرام آرام شروع و کسب وکارهای حوزه دنیاگردی مجدد رونق بگیرد، نیروی انسانی آموزش دیده که در دوران کرونا بیکار شدند، به مشاغل خود در تاسیسات دنیاگردی در هتل ها و دفاتر خدماتی سفر بازگردند، خسارت های مادی و روحی ناشی از رکود و توقف سفر راهنمایان دنیاگردی جبران شود و اقتصاد بار دیگر در جوامع محلی و روستایی در رستورانهای بین راهی، اقامتگاه های بومگردی و کارگاه های صنایع دستی جان بگیرد و امیدها و آرزوهای فعالان صنعت دنیاگردی محقق شود.

منبع: همگردی

به "امیدها و آرزوهای صنعت گردشگری کشور در دوران پساکرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امیدها و آرزوهای صنعت گردشگری کشور در دوران پساکرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید