بینی شما هم پوسته پوسته میشه؟

به گزارش وبلاگ محمدی، پوسته پوسته شدن اطراف بینی و خشکی پوست روی بینی دلایل مختلفی مانند کم آبی بدن یا تغییر آب و هوا دارد اما با روش های مراقبت پوست می توانید از خشکی پوست بینی جلوگیری کنید.

بینی شما هم پوسته پوسته میشه؟

به گزارش وبلاگ محمدی به نقل از نمناک، حتما شما هم تا به حال شاهد این بوده اید هنگامی که سرما می خورید اطراف بینی تان خشک می گردد. آیا با اینکه پوست چربی دارید بازهم پوست اطراف بینی تان پوسته پوسته می گردد؟ یا این که آیا بینی و اطراف آن به ویژه به آفتاب حساس هستند؟

کسانی که مشکل خشکی پوست دارند حتما با مشکل خشکی پوست اطراف بینی نیز روبرو شده اند. آیا می دانید دلیل این اتفاق چه می تواند باشد؟ از مقدار آبی که باید بنوشید تا کمبود ضد آفتاب، در این قسمت از بهداشت و سلامت مفصل در خصوص آن ها و نحوه مراقبت از پوست اطراف بینی شرح خواهیم داد.

علل خشکی پوست اطراف بینی

خشکی شدید پوست صورت تحت عنوان Xerosis نیز شناخته می گردد . دلایل مختلفی وجود دارد که باعث خشکی پوست اطراف بینی می گردد که بعضی از این دلایل عبارتند از:

1- استفاده از آب داغ و دوش دریافت های طولانی

اگر در منطقه ای سرد همراه با زمستان های سنگین زندگی می کنید، ممکن است از دوش آب گرم و طولانی احساس لذت داشته باشید اما این یکی از دلایلی است که باعث خشکی پوست اطراف بینی می گردد. حتی اگر بیش از حد صورت خود را بشویید باز هم ممکن است که باعث این شرایط گردد.

2- کمبود آب بدن

نوشیدن آب ناکافی باعث می گردد پوست از درون رطوبت کافی نداشته باشد و کم آب گردد. این شرایط می تواند منجر به خشکی پوست اطراف بینی و دهان نیز گردد.

3- آب و هوا

آب و هوا عامل اصلی است زیرا هوای سرد، خشک و زمستان های سنگین می تواند باعث خشکی پوست در سراسر صورت به ویژه اطراف بینی و دهان گردد. اگر از محافظ های پوستی همانند مرطوب نماینده ها و سرم های مغذی به قدر کافی استفاده نکنید، این خشکی روز به روز بدتر و شاخص تر خواهد شد.

4- نوع پوست

خشکی پوست در اطراف بینی حتی در پوست مختلط نیز ممکن است رخ دهد. اگرچه افرادی که پوست خشکی دارند بیشتر مستعد این شرایط هستند. اگر ناحیه تی و بعضی از قسمت های پوست تان خشک است، اطراف بینی تان نیز به مرور خشک خواهد شد.

5- مسائل پوستی

کسانی که مسائل پوستی مانند درماتیت آتوپیک، رزواسه یا پسوریازیس دارند، ممکن است خشکی پوست در اطراف بینی را نیز تجربه نمایند. افراد مبتلا به رزواسه معمولا این مشکل را تجربه می نمایند زیرا این بیماری باعث خشکی اطراف ناحیه بینی و گونه ها خواهد شد.

درماتیت سبورئیک نیز یک بیماری شایع است که علت وجود آن مخمر مالاسزیا می باشد. در این شرایط با اینکه پوست چرب است اما لکه های خشکی در گوشه های بینی، پشت گوش ها، اطراف ابروها و پوست سر وجود دارد.

6- سن

با افزایش سن، پوست به مرور رطوبت خود را از دست داده و نازک می گردد. این اتفاق می تواند عاملی برای ایجاد خشکی و پوسته پوسته شدن اطراف بینی باشد.

7- اشعه ماورابنفش

تاثیر اشعه ماورابنفش برروی قسمت های در معرض خطر پوست می تواند باعث آفتاب سوختگی و لایه برداری آن گردد. چشم ها را می توان با عینک آفتابی پوشاند اما بینی معمولا در معرض آفتاب قرار می گیرد و باعث خشکی پوست آن و نواحی اطرافش می گردد.

8- آلرژی / سرماخوردگی

استفاده مداوم از دستمال کاغذی هنگام سرماخوردگی عاملی برای خشک شدن پوست اطراف بینی است. مالیدن یا پاک کردن بینی با دستمال های زبر می تواند باعث تحریک مناطق اطراف آن گردد. در صورت داشتن آلرژی؛ عطسه یا آبریزش بینی نیز همان مشکل را ایجاد می نماید.

چگونه خشکی پوست بینی را درمان کنید؟

1- از محصولات مناسب بهره ببرید

محصولی را امتحان کنید که متناسب با پوست شما بوده و دارای موادی مانند گلیسیرین یا اسید هیالورونیک باشد. از این محصولات زمانی بهره ببرید که بعد از شستن صورت، پوست تان هنوز مرطوب است. این کار از رطوبت طبیعی پوست شما در برابر خشکی محافظت می نماید. این راه چاره را 2 بار در روز انجام دهید.

اگر از پماد دارویی استفاده می کنید، به جای لوسیون؛ کرم را انتخاب کنید زیرا کرم ها همانند مرطوب نماینده ها بافت غلیظی دارند و می توانند در ترمیم پوست خشک اطراف بینی سریع تر عمل نمایند.

محصولات مراقبت از پوست غنی از مواد شیمیایی یا پاک نماینده های خشن ممکن است که باعث ایجاد خشکی پوست در اطراف بینی شوند. بعضی از محصولات مانند صابون های خاص ممکن است باعث از بین رفتن چربی و رطوبت طبیعی پوست شوند.

برای پوست خشک اطراف بینی و سایر نقاط صورت بهتر است از محصولات ضد حساسیت و پاک نماینده های ملایم بهره ببرید و تا زمانی که مشکل برطرف گردد فقط یک بار در روز از پاک نماینده ها استفاده نمایید.

2- از اسپری بینی برای آلرژی/ سرماخوردگی بهره ببرید

اگر سرماخوردگی یا آلرژی باعث خشکی پوست اطراف بینی شما شده است، به این دلیل که آنتی بیوتیک ها یا داروی سرماخوردگی باعث انسداد بینی شما می شوند، اسپری بینی به باز شدن آن یاری می نماید و تنفس تان را آسان تر خواهد نمود.

3- یک دستگاه بخور تهیه کنید

اگر در مکانی زندگی می کنید که رطوبت کم و آب و هوای خشکی دارد، باید از یک دستگاه رطوبت ساز یا همان بخور در خانه بهره ببرید تا به کاهش علائم سرماخوردگی یا آلرژی یاری و از خشک شدن سینوس ها پیشگیری کند. همچنین این دستگاه می تواند از خشکی و ترک خوردگی پوست نیز محافظت کند.

4- رژیم غذایی خود را تغییر دهید

غذاهایی سرشار از امگا-3 مانند ماهی قزل آلا و خال مخالی ؛ و غنی از آنتی اکسیدان چون چای سبز، شکلات تلخ و زردچوبه مصرف کنید تا در طولانی مدت از خشکی پوست در امان بمانید.

5- در زمستان مراقبت های بیشتری انجام دهید

پوشیدن روسری یا کلاه برای محافظت از پوست در زمستان علاوه بر استفاده محصولات محافظ پوست مانند ضد آفتاب و مرطوب نماینده، مهم است. این امر برای حفاظت در برابر باد ضروری است زیرا باد سرد باعث خشکی پوست می گردد.

6- هیدراته بمانید

تا می توانید آب بنوشید زیرا این کار باعث آبرسانی پوست از درون می گردد. مطالعات نشان داده است که نوشیدن آب کافی می تواند از خشک شدن پوست به ویژه در مناطق حساسی چون بینی پیشگیری کند.

7- از لوازم آرایش غیر کومدون ساز یا غیر مول جوش بهره ببرید

اگر به بیماری هایی چون رزواسه مبتلا هستید، باید به دنبال محصولات ضد آلرژی باشید که برای پوست حساس بهترین هستند. همچنین از لوازم آرایشی غیر کومدون ساز بهره ببرید که منافد پوستی را مسدود نمی نماید زیرا قسمت های اطراف بینی بیشتر در معرض جوش های سر سیاه هستند.

8- از ضد آفتاب بهره ببرید

برای پیشگیری از آسیب خورشید به بینی و اطراف آن همواره از کرم ضد آفتابی با SPF مناسب (spf 30به بالا) بهره ببرید. این کار از خشکی پوست اطراف بینی پیشگیری می نماید.

9- درمان های طبیعی و ماسک های گیاهی

برای مراقبت های بیشتر در طول زمستان یا زمانی که پوست تان خشک است، می توانید از درمان های خانگی مانند استفاده از روغن نارگیل یا روغن زیتون خالص، کره شی و روغن جوجوبا در اطراف بینی بهره ببرید.

نرم نماینده های موجود در این روغن ها، مرطوب نماینده های طبیعی هستند که می توانند پوست خشک و پوسته پوسته اطراف بینی را ترمیم نمایند. در مطلب نرم نماینده ترین ماسک گیاهی پوست خشک در بخش پوست و موی نمناک بهترین درمان های خانگی برای برطرف خشکی پوست دور بینی و قسمت های دیگر صورت را گفته ایم که میتوانید از آنها به راحتی بهره ببرید.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کنید؟

  • تغییر در رنگ یا بافت پوست اطراف ناحیه بینی را مشاهده کنید
  • احساس کشیدگی در پوست دارید یا هنگام لمس درد احساس می کنید
  • علی رغم استفاده از مرطوب نماینده ها و سایر روش های درمانی پوست تان همچنان خشک است
  • به نظر می رسد خشکی پوست تان بدتر شده است
  • هر نوع رشد مشکوکی مانند خال را شاهد بودید

زمان بهبودی خشکی پوست اطراف بینی چقدر است؟

اگر از محصولات مناسبی استفاده می کنید و خشکی پوست تان به دلیل یک مسئله جدی نیست، شرایط آن باید طی یک هفته تا 10 روز بهبود یابد. اگر مشکل مزمن باشد، ممکن است بیشتر هم طول بکشد.

نکاتی برای پیشگیری از خشکی پوست اطراف بینی

باید ها:

  • اگر زیاد در معرض سطوح بازتابنده مانند آب، برف یا یخ قرار می گیرید، از ضد آفتابی با spf بالاتر بهره ببرید.
  • بعضی از داروهای تجویزی برای آکنه می توانند باعث حساسیت پوست شما در برابر آفتاب شوند، بنابراین استفاده از کرم ضد آفتاب را از قلم نیاندازید.
  • اگر ساعت های طولانی از عینک آفتابی یا طبی استفاده می کنید، حتما آن ها را تمیز کنید تا منافذ اطراف بینی و دهانتان را مسدود نکند.
  • اگر خشکی پوست تان فراتر از ناحیه اطراف بینی رفته است، به جای رژگونه پودری، رژگونه کرم دار را انتخاب کنید.
  • با استفاده از اسپری صورت (فیس میست) در فواصل منظم صورت خود را اسپری کنید تا آرایش تان تازه بماند.

نباید ها:

  • از استفاده کرم پودر برروی پوست خشک و پوسته پوسته شده خودداری کنید زیرا باعث خشکی بیش از حد می گردد.
  • مهم نیست هوا چقدر سرد است، شما نباید بیش از 10-15 دقیقه دوش بگیرید و به جای استفاده از آب داغ ؛از آب ولرم بهره ببرید.
  • خشکی پوست ممکن است باعث خارش گردد و میل به لایه برداری را افزایش دهد.
  • از انجام مکرر این کار خودداری کنید و به جای لایه برداری خشن از یک اسکراب ملایم بهره ببرید و همواره پوست خود را مرطوب نگه داشته و با ضد آفتاب محافظ کنید.

هشدار:

اگر پوست اطراف بینی تان خشک است و به نظر می رسد این مشکل برطرف نمی گردد با یک مرطوب نماینده مناسب پوست خود را مرطوب نگه دارید وآب کافی بنوشید و اگر مشکل همچنان ادامه داشت، با یک متخصص پوست مشورت کنید زیرا ممکن است نشانه مسئله ای جدی تر و عمیق تر باشد.

منبع: جام جم آنلاین

به "بینی شما هم پوسته پوسته میشه؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بینی شما هم پوسته پوسته میشه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید