تزریق استروئید به مفصل در آرتروز ممکن است باعث پیشرفت این بیماری گردد

به گزارش وبلاگ محمدی، دو مطالعه تازه ارائه شده در نشست سالانه انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی (RCNA) شواهدی را نشان داده که تزریق کورتیکواستروئید (کورتون) می تواند آرتروز زانو را تسریع کند. این تحقیق نشان می دهد که تزریق اسید هیالورونیک می تواند گزینه بهتری برای تسکین درد در صورت در دسترس بودن برای بیماران باشد.

تزریق استروئید به مفصل در آرتروز ممکن است باعث پیشرفت این بیماری گردد

یک درمان رایج برای تسکین درد شدید آرتروز، تزریق کورتیکواستروئیدها است. برای بیشتر بیماران، این تزریق های استروئیدی می تواند در تسکین درد حاد کاملاً مؤثر باشد، اما در سال های اخیر تعدادی از محققان آغاز به زیر سوال بردن اثرات طولانی مدت این درمان ها نموده اند.

اگرچه بعضی از مطالعات اولیه نشان داده اند که تزریق کورتیکواستروئید ممکن است پیشرفت آرتروز را تسریع کند، شواهد کاملاً قطعی نیستند. انجمن های آرتریت به طور کلی توصیه می نمایند که این نوع درمان ها باید با احتیاط انجام گردد و نه به عنوان اولین درمان درد استئوآرتریت.

اولین مطالعه تازهی که اخیراً به وسیله محققان دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) ارائه شد، به داده های شرکت نمایندگان در یک مطالعه طولانی مدت به نام ابتکار آرتروز (Osteoarthritis Initiative) اشاره می کرد. محققان داده های MRI بیمارانی که یا تزریق کورتیکواستروئید یا تزریق اسید هیالورونیک دریافت می کردند را با داده های یک گروه کنترل که هیچ کدام از درمان ها را دریافت ننموده بودند، مقایسه کردند. تصاویر MRI در زمان درمان و دو سال بعد دوباره گرفته شد.

داده های پیگیری دو ساله به وضوح نشان می دهد افرادی که استروئید دریافت نموده اند، در مقایسه با دو گروه دیگر، پیشرفت بیشتری استئوآرتریت در زانو داشتند. آنهایی اسید هیالورونیک گرفته بودند به طور جالبی پیشرفت آهسته تر بیماری را نسبت به گروه کنترل نشان دادند، که نشان می دهد این درمان ممکن است مزایای طولانی مدت بیشتری داشته باشد و در عین حال تسکین درد حاد موثری را نیز ارائه دهد.

این اولین مقایسه مستقیم تزریق کورتیکواستروئید و اسید هیالورونیک با استفاده از ارزیابی نیمه کمی و کل اندام زانو با MRI است.

در حالی که قبلا گزارش شده است که تزریق کورتیکواستروئید و اسید هیالورونیک، هر دو به تسکین درد علامت دار آرتروز زانو یاری می نمایند، نتایج تازه به طور قطع نشان می دهد که کورتیکواستروئیدها با پیشرفت قابل توجه آرتروز زانو تا دو سال پس از تزریق مرتبط هستند و باید با احتیاط تجویز شوند.

مطالعه تازه دیگری که اخیراً در نشست سالانه RCNA ارائه شد، از روش تحقیق مشابهی استفاده کرد که بیماران را طی دو سال ردیابی کرد، اما بر تغییرات قابل تشخیص به وسیله تصویربرداری اشعه ایکس متمرکز شد. باز هم، این مطالعه پیشرفت بیشتر بیماری را در بیمارانی که تزریق کورتیکواستروئید دریافت می نمایند و مزایای بالقوه درمانی طولانی مدت در بیمارانی که تزریق اسید هیالورونیک دریافت می نمایند، نشان داد.

آزاد دربندی، از متخصصان این مرکز گفت: اگرچه یافته های تصویربرداری برای همه بیماران در ابتدا مشابه بود، علائم شاخص استئوآرتریت دو سال بعد در بیمارانی که تزریق کورتیکواستروئید دریافت کردند در مقایسه با بیمارانی که تزریق اسید هیالورونیک دریافت نموده بودند یا اصلاً هیچ درمانی نداشتند بدتر شد.

به علاوه این یافته های تازه در پی یک مطالعه مشابه اخیر است که نشان می دهد استفاده طولانی مدت از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDS)، مانند ناپروکسن یا ایبوپروفن نیز می تواند با پیشرفت بیشتر آرتروز مرتبط باشد.

توجه:

با وجود اینکه تمام این تحقیقات به این احتمال اشاره می نماید که درمان های سنتی ضد التهابی برای استئوآرتریت ممکن است در درازمدت مفید نباشند، متخصصان محتاط هستند که در این مرحله بدر تیجه گیری و علیت شناسی شتاب ننمایند.

دربندی به تغییرات در ساختار مفصل اشاره نمود که به وسیله تصویربرداری قابل تشخیص است، لزوماً به این معنا نیست که شرایط بیمار به طور علامتی بدتر می گردد.

هنوز خیلی زود است که بگوییم تزریق کورتیکواستروئید مضر است. این تحقیق هنوز مقدماتی است و درمان موثر درد حاد بیمار ارزش دارد.

منبع: RSNA

منبع: یک پزشک

به "تزریق استروئید به مفصل در آرتروز ممکن است باعث پیشرفت این بیماری گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تزریق استروئید به مفصل در آرتروز ممکن است باعث پیشرفت این بیماری گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید