تغییرات آب و هوا و نقش آن در سلامت انسان

به گزارش وبلاگ محمدی، مقدمه تغییرات آب و هوا پدیده ای دائمی است که در طول زمان در پی عوامل طبیعی و انسانی رخ می دهد. این تغییرات بر تعدادی از عوامل سلامت نظیر غذا، هوا و آب عمیقاً اثرات منفی دارد و درحال حاضر یکی از چالش های جامعه انسانی است و درصورت عدم توجه به آن در زمانی نه چندان دور شدیداً برسلامت انسان و کلیه موجودات تأثیر خواهد گذاشت.

تغییرات آب و هوا و نقش آن در سلامت انسان

تغییرات آب و هوا و نقش آن در سلامت انسان

نویسنده: دکتر طاهره غلامزاده

مقدمه

تغییرات آب و هوا پدیده ای دائمی است که در طول زمان در پی عوامل طبیعی و انسانی رخ می دهد. این تغییرات بر تعدادی از عوامل سلامت نظیر غذا، هوا و آب عمیقاً اثرات منفی دارد و درحال حاضر یکی از چالش های جامعه انسانی است و درصورت عدم توجه به آن در زمانی نه چندان دور شدیداً برسلامت انسان و کلیه موجودات تأثیر خواهد گذاشت. بسیاری از بیماری ها از جمله مالاریا، اسهال، سوء تعذیه، تب دانگ، بیماری های ویروسی، قلب و عروق و تنفسی به شرایط آب و هوا حساس اند. از طرفی این تغییرات باعث تشدید و افزایش تعداد حوادث غیرمترقبه مانند سیل، طوفان، گردباد، رانش زمین، خشکسالی، موج گرما در تمامی جهان شده است.

آلودگی هوا

تعریف:

وجود هر ماده ای در هوا که بتواند برای انسان یا محیط او مضر باشد، اطلاق می گردد. تا به امروز 180 نوع آلاینده هوا شناسایی شده که به دو نوع طبیعی و مصنوعی تقسیم می گردد. شاخص کیفی هوا یک شاخص برای گزارش کیفیت هوای روزانه که از صفر تا پانصد (0 تا 500) در جه بندی و با پنج نوع آلوده نماینده هوا (ازن روی سطح زمین، منواکسید کربن، دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن، گرد و غبار) اندازه گیری می گردد.

ترکیب هوا

9/ 99 درصد هوا از اکسیژن، نیتروژن، بخار آب و گازهای بی اثر تشکیل شده که به صورت لایه ای با ضخامت 100-60 کیلومتر دور تا دور زمین را که جو نامیده می گردد، فرا گرفته است.

انواع آلودگی هوا

بسته به مکان دو نوع آلودگی در محیط های بسته و در محیط های باز و خارج خانه و هم بر اساس نوع مواد به مه دود، باران اسیدی، پدیده گلخانه ای و ایجاد حفره در لایه ازن تقسیم می گردد.

منابع آلودگی هوا

1- وسایل نقلیه

2- کارخانجات صنعتی

3- دود ناشی از آتش سوزی

4- گرده های گیاهان

5- طوفان های شن و ماسه روان

6- گرد و غبار آتش فشانی

مواد آلوده نماینده هوا علاوه بر 5 نوع ترکیب قبلی شامل سرب، سولفات ها و سولفید نیتروژن، اکرولین و دیوکسین می باشند.

آثار آلودگی هوا

به دو صورت آثار کوتاه مدت و دراز مدت می باشد. آثار کوتاه مدت عبارتند از: حساسیت چشم، بینی و حلق، عفونت های دستگاه تنفسی، برونشیت، ذات الریه، سردرد، آلرژی، تشدید آسم و آمفیزم، خستگی، پرخاشگری و بی حوصلگی و عوارض دراز مدت شامل: بیماری مزمن تنفسی، سرطان ریه، بیماری قلبی، آسیب به مغز، کلیه، اعصاب و کبد، کاهش تحرک و چاقی، مرگ زودرس، عقیمی در مردان و اختلالات رفتاری می باشد.

فرایند تغییرات آب و هوا

این تغییرات به وسیله اندازه گیری افزایش میانگین جهانی درجه حرارت اقیانوس و هوا، آب شدن برف و یخچال های طبیعی و بالا آمدن میانگین جهانی سطح آب دریا معین می گردد. گازهای گلخانه ای که سبب حفظ گرمای زمین می گردد در اثر احتراق سوخت فسیلی و افزایش اندازه دی اکسید کربن حاصل از آن و هم افزایش متان که از نشت گاز خطوط انتقال گاز، احتراق سوخت، شالیزارها، مراکز دفن بهداشتی زباله و تخمیر امعایی در معده نشخوار نمایندگان سبب تشدید گرمای زمین می گردد و این پدیده سبب تغییرات زیر می گردد.

گرم شدن زمین:

1- افزایش شدت تبخیر← ↑ احتیاج محصولات کشاورزی به آب

↓ اندازه آب در دسترس

خشکسالی

مهاجرت روستاییان به شهر

و

حاشیه نشینی

و

روآوردن به مشاغل کاذب

و

افزایش ناهنجاری های اجتماعی

2- بالا آمدن سطح آب دریاها ← نفوذ آب شور به آب شیرین ساحلی و تغییر کیفیت آب شیرین و افزایش املاح آبهای شیرین ← تغییر تنوع زیستی و جانوران و گیاهان منطقه.

3- آب شدن یخچالهای طبیعی← انتقال جریان آب سرد به زیر آب گرم اقیانوس ها و ایجاد جریان های بزرگ اقیانوسی ← افزایش طوفانها، هاریکن ها و گردبادهای دریایی با قدرت تخریب بالاتر

تخریب تأسیسات و زندگی مردم در بنادر و افزایش خسارات مالی

4- افزایش بیماری های منطقه ها گرمسیری

5- افزایش زاد و ولد جوندگان مثل موش ← افزایش بیماری های منطقه به وسیله آنها

6- کاهش تنوع زیستی گیاهان ← تغییر زنجیره غذایی

7- خشک شدن رودخانه ها و کم آبی ← قحطی سوء تغذیه بخصوص در منطقه ها فقیر جهان و گروه های سنی پرخطر مانند بچه ها و سالمندان و زنان باردار

8- جایگزین شدن سیستم های برودتی گازی به جای آبی که برق بیشتری مصرف می نمایند و احتیاج به سرمایه گذاری برای ایجاد نیروگاه ها را زیاد و درنهایت

افزایش گازهای گلخانه ای

افزایش دمای کره زمین

تشدید فرایند تغییرات

منبع:نشریه پیغام پزشک، شماره 45

منبع: راسخون

به "تغییرات آب و هوا و نقش آن در سلامت انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییرات آب و هوا و نقش آن در سلامت انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید