جنگ داخلی در انتظار افغانستان؟

به گزارش وبلاگ محمدی، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی به آنالیز اوضاع امنیتی افغانستان در پی تصرف بعضی منطقه ها به وسیله طالبان پرداخت.

جنگ داخلی در انتظار افغانستان؟

به گزارش وبلاگ محمدی، پیرمحمد ملازهی در پاسخ به اینکه نشست های ایران، ترکیه و افغانستان تا چه حد می تواند به شرایط افغانستان یاری کند گفت: واقعیت این است که افغانستان در حال حاضر از سوی طالبان مورد حملات گسترده ای قرار گرفته و آنها بخش های زیادی را هم گرفته اند و شهرستان های زیادی سقوط نموده اند و بحران در داخل کشور هم بسیار جدی است و وزرای دفاع و کشور و.. برکنار شده اند و از آن سمت فشار است که نیروهای مردمی را مسلح نمایند تا شاید بتوانند مقاومتی نمایند. در این فضا به هر حال همه کشورهای همسایه و افغانستان در پی این هستند که به نوعی از تشدید خشونت پیشگیری نموده و راه چارهی سیاسی پیدا کرد. اما راه چاره سیاسی که در استانبول مدنظر بود و هم طرح دولتی و هم طرح امریکای ها یا روس ها مطرح بود به نوعی به بن بست رسیده و علنا طالبان فکر می نماید که در صحنه و میدان جنگ یک نوع فزونی دارد. شاید در نهایت آنها فکر می نمایند که می توانند راه چاره نظامی را به مردم افغانستان تحمیل نمایند.

وی اضافه نمود: البته کار این گروه به این اسانی هم نیست. درست است که طالبان از نظر قدرت سیاسی در موقعیت بهتری در حال حاضر قرار دارند اما اگر سعی نمایند، که به زور کابل را تصرف نموده و دولت را ساقط کردند، باید با تاجیک ها و هزاره هایی که مسلح می شوند رو به رو شده و بجنگند و در این صورت جنگ داخلی در خواهد گرفت. در جنگ داخلی، کسی پیروز نخواهد شد و تجربه افغانستان هم نشان داده که جنگ داخلی گردد، گروه های مختلف از کشورهای دیگر مورد حمایت قرار می گیرند و جنگ طولانی می گردد. بنابراین کشورهایی چون ایران و ترکیه که منافع سیاسی و امنیتی در افغانستان دارند سعی می نمایند تا راه چاره سیاسی برای این مشکل پیدا نمایند. مذاکراتی که در ترکیه صورت می گیرد هم در همین جهت خواهد بود.

این کارشناس درباره برنامه ایران در پی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان هم گفت: امریکایی ها بیشتر نیروهایشان را خارج نموده اند. اما به نظر می رسد که آنها تغییر ارایش نیرو بدهند. از حالتی که پایگاه داشته اند تغییر شرایط می دهند و بیشتر حالت پایگاه های امنیتی و اداره بحران افغانستان از راه دور فکر می نمایند. با پاکستان هم صحبت می نمایند تا دو پایگاه نظامی را در این کشور بگیرند. بعلاوه با ازبکستان و قرقیزستان هم صحبت هایی نموده اند. بنابراین این تصور که امریکایی ها به طور کامل خارج می شوند واقعیت ندارد. به نظر می رسد که مقامات ایرانی هم به این شرایط اگاهی دارند و سیاست های خودشان را بر این اساس تنظیم می نمایند. به هر حال حضور نظامی امریکا مدنظر ایران نیست و تهران ترجیح می دهد که آنها به طور کامل خارج شوند. چون تحلیل ایران این است که حضور امریکاییها خودش باعث تشنج بیشتر در افغانستان است و اینکه طالبان اصرار دارند به این خروج و ادامه جنگ بیشتر با حضور امریکا وجود خواهد داشت.

مشروح مصاحبه را بخوانید:

چه خطراتی متوجه ایران و ترکیه است؟

310311

منبع: خبرآنلاین

به "جنگ داخلی در انتظار افغانستان؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگ داخلی در انتظار افغانستان؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید