همه اعضاء باید برای حفظ برجام همکاری نمایند

به گزارش وبلاگ محمدی، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین امروز دوشنبه در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام نمود: تروئیکای اروپائی (انگلیس، فرانسه و آلمان) و ایران هرکدام کوشش می نمایند تا از دیگاه متفاوتی، ساز و کار حل اختلاف (در برجام) را شروع نمایند.

همه اعضاء باید برای حفظ برجام همکاری نمایند

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین در این خصوص ادامه داد: این کار خوبی نیست. به جای چنین اختلافاتی که می تواند از نظر سیاسی بی ثمر و مخرب باشد، تمامی اعضای برجام باید با یکدیگر پیرامون چگونگی حفظ این توافق هسته ای که به شکل بسیار بدی درآمده است، همفکری نمایند.

این در حالیست که میخائیل اولیانوف 2 روز پیش نیز در این خصوص اعلام نموده بود که موضع اصولی طرف روس این است که تمامی موضوعات مربوط به اجرای برجام باید در چارچوب کمیسیون مشترک حل گردد.

چندی پیش سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه گفته بود که محمد جواد ظریف در نامه ای به جوزف بورل؛ مسئول سیات خارجی اتحادیه اروپا یک بار دیگر موارد عدم پایبندی کشورهای اروپایی را طبق بند 36 برجام به کمیسیون مشترک جهت حل و فصل ارجاع داد.

بعد از آن همچنین جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشت که نامه ای از محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران دریافت نموده که در آن ایران درخواست نموده است مکانیسم حل اختلاف که از آن به عنوان مکانیسم ماشه یاد می گردد، فعال گردد.

به نظر می رسد با توجه به اینکه فرانسه، آلمان و انگلیس به تعهدات خود در چارچوب برجام وفادار نبوده اند، لذا ایران خواهان به راه افتادن مکانیزم حل اختلاف شده است تا به شکایتش رسیدگی گردد.

با وجود پایبندی ایران به تعهدات هسته ای مندرج در برجام که آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در 14 گزارش خود این پای بندی را تائید نموده، اما کشورهای اروپایی عضو برجام هنوز به تعهدات خود پس از خروج یکجانبه آمریکا عمل ننموده اند.

شایان ذکر است، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در 9 ماه می سال 2018 میلادی (18 اردیبشت ماه سال 1397) به صورت یکجانبه با نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت، از توافق هسته ای با ایران خارج شد و هم اکنون عضوی از این توافق بین المللی نبوده و لذا نمی تواند از مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه تهران استفاده کند.

لازم به ذکر است، کوشش وزیر خارجه آمریکا در نشست چند شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه 2231 برای همراه کردن سایر کشورها علیه ایران با شکست مفتضحانه ای روبرو گشت.

منبع: خبرگزاری مهر

به "همه اعضاء باید برای حفظ برجام همکاری نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه اعضاء باید برای حفظ برجام همکاری نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید