تحریف های زیادی درباره اقدامات لازم برای احیای برجام اجرا شده است

به گزارش وبلاگ محمدی، وزیر امور خارجه ایران به اظهارات اخیر مقام های غربی درباره اقدامات لازم برای احیای توافق هسته ای برجام واکنش نشان داد.

تحریف های زیادی درباره اقدامات لازم برای احیای برجام اجرا شده است

به گزارش وبلاگ محمدی، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در شناسه اش در توئیتر به اظهارات اخیر مقام های غربی در خصوص برجام پاسخ داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به ضمیمه پیامش در توئیتر آدرس مربوط به گزاره برگی درباره برجام را منتشر کرده است.

این گزاره برگ که روی وب سایت وزارت امور خارجه ایران قابل رویت است گاه شماری به زبان انگلیسی از اتفاقات پیرامون برجام از زمان اجرای برجام در 16 ژانویه 2016 تا به امروز (25 مارس 2021) ارائه می کند.

ظریف در توئیتر نوشته است: تحریف های بی اندازه ای درباره کارهایی که قرار است برای احیای برجام اجرا شده اند اتفاق افتاده و تلاش شده جای قربانی و مجرم عوض شود. این گزاره برگ، فراموشی های تاریخی را تصحیح کرده و سوابق را اصلاح می کند.

گزاره برگ وزارت خارجه ایران شامل فهرستی از اقدامات مغایر با برجام است که از یک روز بعد از اجرایی شدن این توافق در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا آغاز شده و تا ریاست جمهوری دونالد ترامپ و پس از آن جو بایدن تداوم یافته است.

در نخستین بند این گزاره برگ آمده است:

16 ژانویه 2016، روز اجرای برجام:

آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید می کند که ایران کاملاً برجام را اجرا کرده است. گام های کلیدی ایران، اعمال محدودیت علیه برنامه هسته ای و افزایش نظارت ها را شامل می شود.

این گزارش آژانس اتمی در روز اجرا باید رفع موثر تحریم ها از جانب آمریکا و اتحادیه اروپا/سه کشور اروپایی را آغاز می کرد، اما چنین نشد.

دولت باراک اوباما-آن طور که در گاه شمار وزارت خارجه ایران هم دیده می شود- از یک روز بعد از اجرایی شدن برجام، یعنی در 17 ژانویه 2016 تحریم های جدیدی علیه 11 فرد و نهاد مرتبط با برنامه موشکی ایران وضع کرد.

در سند وزارت خارجه ایران درباره این تحریم آمده است: علیه این این برنامه دفاعی (برنامه موشکی ایران) نه در برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت و نه در ضمیمه B آن ممنوعیتی در نظر نگرفته شده. در این ضمیمه از ایران خواسته شده اقدام به ساخت موشک های طراحی شده با قابلیت حمل سلاح های هسته ای خودداری کند. موشک های ایران برای حمل سلاح هسته ای که ایران هرگز به سمت ساخت آنها نخواهد رفت، طراحی نشده اند.

در آخرین بند این سند که مربوط به امروز است هم اینطور آمده است:

25 مارس 2021:

علی رغم وعده های مطرح شده از سوی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دولت او هیچ گامی برای پایبند شدن به برجام یا قطعنامه 2231 - که آمریکا خودش حامی آن بوده- برنداشته است.

همان طور که از گاه شمار بالا هم مشخص است ایران در برابر فشار حداکثری، جنگ اقتصادی، روزگویی، ترور، اقدامات بی ٰحمانه و تنبیه جمعی مردمش، خویشتنداری حداکثری نشان داده است.

امروز، توپ قطعاً در زمین آمریکا است. چنانچه آمریکا ادعا می کند در برجام نفعی دارد باید از غیرقانونی نقض این توافق دست کشیده و تحریم های اعمال شده، بازاعمال شده و دوباره برچسب گذاری شده از 20 ژانویه 2017 را به صورتی قابل راستی آزمایی رفع کند.

ایران به محض تأیید شدن بازگشت آمریکا به پایبندی، همه اقدامات جبرانی اش را متوقف خواهد کرد.

آمریکا اردیبهشت ماه سال 1397 با نقض تعهداتش از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد.

ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا به طور کامل تعهداتش در توافق هسته ای را اجرا کرد و به کشورهای اروپایی که وعده جبران آثار این خروج را می دادند برای عمل به تعهداتشان فرصت داد.

یک سال بعد که دولت های اروپایی نتوانستند به وعده هایشان عمل کنند تهران گفت طبق مفاد مندرج در توافق هسته ای طی چند گام تعهداتش در توافق هسته ای را کاهش خواهد داد.

ایران از آن زمان اعلام کرده الزامی برای رعایت محدودیت های مندرج در برجام در زمینه غنی سازی، میزان ذخائر اورانیوم و تحقیق بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته ندارد. تهران علاوه بر این کار بر روی یک خط مونتاژ جهت ساخت اورانیوم فلزی را هم از سر گرفته است.

ایران اخیراً از روز پنج اسفندماه گفت اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می کند. این اقدام در راستای اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ایران است که شریکان ایران در برجام را به لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران، در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای 26 و 36 برجام ملزم می کند.

جمهوری اسلامی ایران گفته همه این گام ها بازگشت پذیر هستند و چنانچه واشنگتن به برجام برشود ایران نیز این اقدامات را به عقب برخواهد گرداند.

منبع: فارس

منبع: جام جم آنلاین

به "تحریف های زیادی درباره اقدامات لازم برای احیای برجام اجرا شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحریف های زیادی درباره اقدامات لازم برای احیای برجام اجرا شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید