دیابت نوع 1 در زنان

به گزارش وبلاگ محمدی، بسیاری از زنان قادر به تشخیص پیش دیابت خود نیستند، چون آن ها احتیاج به انجام مشاوره پزشکی جهت تشخیص علائم بیماری خود دارند. سبکی سر ناگهانی، ادرار مکرر و تجمع رنگدانه در پوست علائم هشدار دهنده دیابت نوع 1 می باشد.

دیابت نوع 1 در زنان

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

بسیاری از زنان قادر به تشخیص پیش دیابت خود نیستند، چون آن ها احتیاج به انجام مشاوره پزشکی جهت تشخیص علائم بیماری خود دارند. سبکی سر ناگهانی، ادرار مکرر و تجمع رنگدانه در پوست علائم هشدار دهنده دیابت نوع 1 می باشد.

علائم دیابت اغلب به وسیله زنان بد تفسیر می شود، و این علائم را با خستگی معمول و استرس دوره قاعدگی و سبک زندگی پرمشغله خود اشتباه می گیرند و همه این دلایل باعث شده که تشخیص بیماری آن ها به تاخیر افتاده و شدت بیماری افزیش یابد، در نتیجه باعث بدتر شدن شرایط سلامتی بیمار می شود. زمانی اعتقاد بر این بود که دیابت نوع 1 تنها نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد، هر چند که در حال حاضر این نوع دیابت در میان بزرگسالان هم شایع می باشد. در اولین مرحله از بروز دیابت، فراوری انسولین که برای تبدیل غذا و قند به انرژی ضروری می باشد، در بدن کاهش می یابد.

علائم دیابت نوع 1 در زنان

دیابت نوع 1 به اسم دیابت شیرین هم شناخته می شود که در آن سلول های بتا فراوری نماینده انسولین در غده پانکراس آغاز به تخریب می نماید. این امر باعث بالا رفتن سطوح گلوکز شده و فراوری انسولین هم کاهش می یابد.

تکرر ادرار و تشنگی

زنان مبتلا به دیابت از در طول روز احساس تشنگی شدید دارند و بعلاوه 4 تا 5 بار در طول شب به علت وجود ادرار از خواب بیدار می شوند. علت این پدیده این است که کلیه ها قادر به پردازش گلوکز اضافی در بدن نیستند، بنابراین این بیماران سعی می نمایند گلوکز را در آب به جای مانده در بدن حل نمایند. این ها باعث ادرار مکرر و بعلاوه تشنگی می شود، به همین علت بدن تمایل به آب از دست دهی داشته و احتیاج بدن به آب افزایش می یابد.

کاهش وزن و گرسنگی بیش از حد

در صورتی که دیابت درمان نشود، باعث شده بدن گلوکز موجود را مورد استفاده قرار نداده و به جای آن سلول ها در پی انرژی از چربی های ذخیره شده می باشند. بنابراین گلوکز با جریان خون مخلوط شده و باعث می شود زنان دیابتی در طول روز احساس گرسنگی داشته باشند. بدن انرژی ذخیره شده را مورد استفاده قرار می دهد، و این امر باعث کاهش وزن می شود. یکی از نشانه های ثابت دیابت در زنان کاهش وزن بوده که می تواند به وسیله تجویز انسولین کنترل شود.

تغییرات رفتاری

هنگام آغاز دیابت فرد در تمام طول زمان ها احساس تنبلی، خواب آلودگی و خستگی بیش از حد دارد. به همین علت فرد احتیاج به استراحت و اجتناب از فعالیت های فیزیکی در طول روز دارد. بسیاری از زنان هنگامی که در اداره کار می نمایند به علت خستگی و ضعف تمرکز خوبی بر روی کار خود ندارند و این امر باعث بروز مشکلاتی در محل کار برای این بیماران می شود.

دیابت باعث تار شدن دید شده به همین علت بسیاری از زنان دیابتی احتیاج به عینک دارند.

لنزهای تماسی برای بسیاری از زنان دیابتی مناسب نیست، چون این لنزها باعث بروز عفونت و درد چشم می شود. با این حال، این مورد ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

مصرف غذاهای شیرین برای افراد چاق باید محدود شود، چون مصرف این غذاها باعث افزایش قند خون می شود.

دیابت باعث نامنظم شدن چرخه قاعدگی شده و جریان خون در طول قاعدگی به اندازه قابل توجهی افزایش و یا کاهش می یابد.

یکی از نشانه های پیش دیابت در زنان افزایش عفونت های قارچی واژن و یا عفونت های ادراری می باشد. این اتفاق به علت این امر بوده که گلوکز بیش از حد باعث شده قارچ برای تغذیه و رشد خود از قند استفاده نموده و به این ترتیب عفونت ایجاد می شود.

نگه داری مایعات و فزایش وزن در منطقه شکم اتفاق می افتد.

تجمع رنگدانه در پشت گردن و بعلاوه همه مفاصلی که پوست تیره تر از حد معمول دارد، نتیجه ترشح بیش از حد ملانین می باشد.

افزایش موهای صورت و بدن

درمان طولانی تر از حد معمول زخم ها

دیابت حاملگی در زنان

دیابت اغلب زنان حامله ای که قبلا این بیماری در آن ها تشخیص داده نشده بود را تحت تاثیر قرار می دهد. دیابت حاملگی باعث شده تا سطح قند خون بالاتر رود و در نتیجه احتمال توسعه بیماری در مادر و بعلاوه کودک افزایش می یابد. علائم دیابت در طول حاملگی معمولا با یک آزمایش قند خون ساده بعد از سه ماهه اول تعیین می شود. دیابت احتمال داشتن زایمان راحت را هم کاهش داده و این احتمال وجود دارد که کودک از بدو تولد به این بیماری دچار شود. بعضی از علائم دیابت حاملگی به توضیح زیر می باشد:

احتمال سزارین به جای زایمان طبیعی افزایش می یابد.

خستگی بیش از حد، کاهش وزن، تشنگی، گرسنگی و تکرر ادرار

احتمال تولد بچه ها با وزن بیش از 9 پوند

احتمال این که نوزادان بعد از تولد دچار افزایش وزن شوند، افزایش می یابد.

احتمال بروز دیابت در مادر یا کودک و یا در هر دو

لازم است که این بیماری در طول حاملگی تحت نظارت و کنترل قرار گیرد، چون می تواند بر جنین و مادر در هنگام بارداری، و حتی زمان زایمان تاثیرات منفی داشته باشد.

علائم دیابت نوع 1 ذکر شده در بالا در زنان بسیار رایج بوده و در صورتی که این علائم سریع تشخیص داده شود، می تواند به وسیله مصرف داروهای مناسب و تغییرات در سبک زندگی کنترل شود. به منظور استفاده از رژیم غذایی مناسب و انجام منظم تمرینات ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: راسخون

به "دیابت نوع 1 در زنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیابت نوع 1 در زنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید