راهنمای سفر به باکو

به گزارش وبلاگ محمدی، سفر به باکو، پایتخت کشور آذربایجان و همچنین یکی از پرجمعیت ترین شهرهای این کشور بسیار مهیج و جذاب است. شهر باکو در باور مردم به معنای بادکوبه یعنی جایی که باد زیاد می­وزد است. بعد از کشف اولین میدان نفتی دنیا در باکو، این شهر به شدت شهرت یافت. به همین دلیل مراکز و خیابانهای مهمی در دوران شوروی سابق در باکو ساخته شده است. این بناهای تاریخی هم اکنون جزء جاذبه های گردشگری شهر باکو اند و همچنین از میراث فرهنگی و معماری ملی و اسلامی این کشور به شمار می­روند.

راهنمای سفر به باکو

در سفر به باکو بخش قدیمی و تاریخی این شهر با ساختمان های باشکوهش که یادآور هنر شگفت انگیز مردمان گذشته است، در کنار معماری های نوین جذابیت بسیار جالبی دارد که به راحتی هرکسی را شیفتۀ خود می نماید.

موقعیت جغرافیایی باکو؛ سفر به باکو

شهر باکو، از لحاظ جغرافیایی در ساحل غربی دریای خزر و شبه جزیره آب شوران نهاده شده است.

مساحت باکو 285 کیلومتر مربع و جمعیت حاضر در آن طبق آمار سرشماری در سال 2016، 2٬236٬000 نفر است.

آب و هوا در سفر به باکو

واقعیت جالب در خصوص باکو این است که میانگین دمای سالیانه (14/2 درجه سانتی گراد) منطبق بر میانگین دمای کل خشکی زمین است. تابستان های گرم و مرطوب و زمستان های خنک، نمناک و شادی بخش از خصیصه های آب و هوایی این ناحیه محسوب می شوند. با این وجود، با توجه به حضور دریای خزر، درجه حرارت گردشی فصلی، پایین تر از بسیاری از مناطق قاره ای در این محدوده جغرافیایی است. با توجه به برگزاری جشن نوروز در آذربایجان و طراوت نسبی هوا و شاد بودن مردم، بهار برای سفر به باکو و آذربایجان مناسب­ترین زمان است.

با از راه رسیدن شهریور هوای شهر پایتخت باکو بسیار خنک و دلپذیر می شود و برای مسافران پاییزی فرصت سفر را ایده آل می­سازد. از آبان کم کم هوا سرد شده و در دی شاهد بیشترین میزان بارش برف هستیم. از نظر شرایط آب و هوا بهترین زمان سفر به باکو بهار و پاییز است.

اطلاعات ضروری در سفر به باکو

در زمان سفر به باکو، اطلاعاتی هستند که دانستن­شان از قبل لازم است و باید آمادگیشان را داشته باشید. ضمناًً باید بگوییم که چنانچه زمان کافی دارید پیشنهاد می کنیم چند کلمه ای ترکی یاد بگیرید که در این سفر حسابی به­ کارتان خواهد آمد. اطلاعات ضروری پایتخت کشور آذربایجان به توضیح زیر است:

زبان رسمی: ترکی آذربایجانی

واحد پول: منات (AZN)

پیش شماره کشور: 994+

اختلاف ساعت باکو با تهران: 30+

شماره های ضروری

آمبولانس: 103

آتش نشانی: 101

پلیس: 102

فرودگاه ها: فرودگاه بین المللی حیدر علی اف

هواپیما: برای سفر به باکو راحت ترین کار سفر با هواپیماست. مدت زمان پرواز حدود 2 ساعت طول می کشد.

قطار: اگر دوست دارید تجربه متفاوتی در سفر به باکو داشته باشید حتما سفر با قطار را امتحان کنید. قطار مستقیم از تهران به باکو جود ندارد اما شما می توانید خودتان را به مرز آستارا برسانید و با قطار به آذربایجان بروید.

اتوبوس: برای سفر به باکو آن هم با اتوبوس دو راه پیش رو دارید:

مرز آستارا: پر رفت و آمدترین راستا برای رسیدن به آذربایجان رفتن به آستاراست. از تهران تا رشت حدود 500 کیلومتر و از مرز آستارا تا باکو حدود 400 کیلومتر است.

مرز بیله سوار: راه دیگر برای رسیدن به باکو رفتن به مرز بیله سوار است. فاصله تهران تا بیله سوار به سمت اردبیل حدود 760 کیلومتر است و از آنجا تا باکو 200 کیلومتر.

تاکسی: برای سفر به باکو هزاران راه وجود دارد. می­توان از ماشین های کرایه ای لب مرز آستارا استفاده کرد. نرخ تاکسی ها در فصل هایی که مشتری زیاد دارند، مثل تابستان متفاوت است.

آشنایی با غذاهای سنتی کشور آذربایجان

غذاها و دست­پخت آذری­ها در همه جای دنیا زبانزد است و کسی نیست که به کشور آذربایجان نرود و غذاهای سنتی و محلی آن ها را مزه نکند و راضی نباشد!

شیشلیک، آش دوغ، خُتاب، باقلوا، شکر بورا، پلو، لاوانگی، حلوا، دلمه و دوشبارا از غذاهای محلی آنجایند.

در زمان سفر به باکو توصیه می کنم این غذاها را امتحان کنید.

جاذبه های باکو

شهر قدیمی باکو

شهر قدیمی باکو یکی از اولین گزینه­های گشت و گذار در زمان سفر به باکو است که به آن ایچری یا ارگ باکو هم می­گویند. ساخت آن از قرن 11 تا 19 میلادی به تدریج اجرا شده است.

شهری محصور در دیواره های سنگی که نشانه­های از فرهنگ و تمدن پارینه سنگی، ساسانی، زرتشتی، شیروانی، ایرانی، عربی، عثمانی و روسی در آن به چشم می­خورد. از مزایای اصلی تماشای این قسمت باید به رایگان بودنش اشاره نمود.

کاخ شروان شاهان

کاخ شروان شاهان پشت دیوارهای شهر قدیمی (ایچری شهر) واقع شده است. بنای مذکور که یکی از قدیمی ترین نمادهای باکو به شمار می رود در قرن پانزدهم میلادی (همزمان با اواخر حکومت عباسیان و درست زمانی که باکو به عنوان پایتخت پادشاهی شروان شاه برگزیده شد) ساخته شده است. این بنا در سال 2000 میلادی به فهرست میراث دنیای یونسکو اضافه شد. توجه داشته باشید در سفر به باکو این کاخ با پیاده روی از ایستگاه متروی ایچری شهر حدود 5 دقیقه فاصله دارد.

قلعه دختر

قلعه دختر، یکی از بناهای تاریخی جالب توجه در سفر به باکو است که قدمت آن به دوران ساسانی بازمی شود. قلعه دختر با ارتفاع29/5 و عرض 6 متر یکی از آثار ارزشمند فهرست میراث دنیای یونسکو (ثبت در سال 2000) به شمار می رود که همین موضوع به خوبی اهمیت آن را روشن می سازد. در روزگار دور بنای مذکور به عنوان نیاشگاه آناهیتا زیارتگاه زرتشتیان محسوب می شده است. این قلعه بعد از اینکه در سال 1960 مورد بازسازی نهاده شد، تبدیل به یک موزه شد تا بتوان به راحتی از ظرفیت های آن بهره برد. درست مانند کاخ شروان شاه، این بنا هم درون دیوارهای شهر قدیمی جای گرفته است و می توان با پای پیاده هم به آن دسترسی پیدا کرد.

گِل فشان (MUD VOLCANOES)

گل فشان باکو در 10 کیلومتری پارک ملی قبوستان واقع شده است. این گل فشان ها ساختاری کاملا منحصربه فرد دارند، به گونه ای که ارتفاع آن ها مانند دیگر گل فشان ها نیست و در مرتفع ترین حالت به 2 متر می رسند. جالب اینکه نزدیک نیمی از گل فشان های دنیا (بیش از 350 دهنه از 800 گل فشان) در آذربایجان قرار دارند. البته باید اشاره کنیم عظیم ترین این گل فشان ها (1000 متر ارتفاع) هم در این کشور واقع شده است. حباب هایی که از این گل فشان ها بیرون می زند، معمولا سردتر از تصورتان خواهد بود. گفته می شود گل این گل فشان ها برای پوست صورت و دلایل دارویی کاربرد زیادی دارد پس در زمان سفر به باکو حتما از این گل فشان ها خریداری کنید.

1+

منبع: دلتابان

به "راهنمای سفر به باکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به باکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید