عرضه اولیه فگستر بخریم یا نخریم؟

به گزارش وبلاگ محمدی، پس از حرف و حدیث های فراوان اولین عرضه اولیه سال 1400، فردا چهارشنبه 22 اردیبهشت انجام می گردد. عرضه اولیه ای که با توجه به شرایط نابسامان فعلی بازار سهام مورد انتقاد بسیاری از فعالان بورس قرار گرفته است. در این عرضه اولیه، شرکت صنایع روی ایرانیان 15 درصد از سهام خود را با نماد فگستر به وسیله عرضه اولیه وارد فرابورس می نماید.

عرضه اولیه فگستر بخریم یا نخریم؟

شرکت صنایع روی ایرانیان در سال 1384 و به منظور فراوری دو هزار تن ورق روی در زنجان به ثبت رسید و دو سال بعد شروع به کار کرد. طی 6 سال میزان فراوری این شرکت سه برابر شد و توانست درجه خلوص محصولات خود را به 99.98 درصد افزایش دهد.

از بدو تاسیس تا به امروز فگستر 6 بار افزایش سرمایه داده و در حال حاضر سرمایه این شرکت 500 میلیارد ریال به ثبت رسیده است. شرکت زرین معدن آسیا با 54 درصد، بزرگترین سهامدار فگستر محسوب می گردد و یک شخص حقیقی، شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران و شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن اعتماد ایرانیان نیز هر کدام، 20، 14 و 10 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارند.

بر اساس صورت های اقتصادی 12 ماهه منتهی به 30 اسفند 99، فگستر در سال اقتصادی 99 بیش از 435 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که نسبت به سال گذشته رشدی 95 درصدی را نشان می دهد. همچنین سود خالص این شرکت نیز 53 میلیارد تومان محقق شده که 252 درصد بیشتر از سال اقتصادی 98 بوده است. سود خالص هر سهم فگستر 1071 ریال بوده که 41 درصد از سال گذشته بیشتر شده است.

عملکرد ماهانه فگستر در فروردین سال جاری نیز نشان از درآمد 15.5 میلیارد تومانی این شرکت دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریبا 55 برابر شده است. البته میزان فروش فگستر در مقایسه با اسفند کاهشی 60 درصدی را نشان می دهد.

با توجه به قیمت 618 تومانی اعلام شده، سود 107 تومانی محقق شده فگستر و نسبت پی به ای (P/E) 23 واحدی گروه فلزات اساسی، پیش بینی می گردد فگستر برای رسیدن به کانال دو هزار تومانی حتی در شرایط فعلی بازار سهام کار چندان سختی نداشته باشد.

در عرضه اولیه فردا هر کد بورسی می تواند حداکثر 130 سهم در بازه قیمتی 5617 تا 6179 ریال ثبت سفارش انجام دهد که معادل 80 هزار تومان نقدینگی احتیاج دارد. با توجه به اینکه از انجام اخرین عرضه اولیه مدت زمان زیادی می گذرد و در این مدت سرمایه گذاران بسیار زیادی از بورس خارج شده یا نسبت به آن بی اعتماد شده اند به نظر نمی رسد مشارکت در این عرضه اولیه چندان زیاد باشد، در صورت مشارکت دو میلیون نفری در این عرضه به هر کد بورسی تنها 32 سهم خواهد رسید که معادل 20 هزار تومان است. عرضه اولیه فگستر در حالی فردا برگزار می گردد که در اسفند ماه دو عرضه اولیه حآفرین و مدار لغو شدند.

آخرین اخبار و اطلاعات بازار سهام را از صفحه بورس تجارت نیوز دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز

به "عرضه اولیه فگستر بخریم یا نخریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرضه اولیه فگستر بخریم یا نخریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید