جزئیات محصول نو ایران خودرو در کلاس A تعیین شد

به گزارش وبلاگ محمدی، چندی پیش مدیر عامل ایران خودرو از برنامه های این گروه صنعتی برای فراوری خودرو های تازه ملی اطلاع داد. حال، نمونه اولیه محصول تازه ایران خودرو آماده شده و به احتمال زیاد تا انتها سال 1399، این خودرو به بازار معرفی می گردد. محصول تازه این خودروساز در کلاس A طراحی شده و به عنوان یک هاچ بک کوچک شهری شناخته می گردد. کلاس A یا خودروهای شهری عموماً کوچک ترین نوع خودرو هستند. این خودروها که برای خیابان های تنگ طراحی شده اند دارای سپر بسیار کوتاه بوده و چرخ ها در گوشه شاسی قرار دارند. تا پیش از این، گروه صنعتی ایران خودرو محصولی را در خانواده کلاس A نداشت.

جزئیات محصول نو ایران خودرو در کلاس A تعیین شد

محصولاتی مانند تارا، سورن پلاس، رانا پلاس، 207 پانوراما با گیربکس اتوماتیک، 207 پانوراما با گیربکس دستی و سمند بهینه شده از جمله خودروهای تازه شرکت ایران خودرو هستند که غیر از خودروی تارا که بر اساس پلت فرم تازه فراوری خواهد شد، مابقی از محصولات در حال فراوری است که تغییراتی بر روی آن اعمال شده است. برای این محصول تازه نیز ایران خودرو پلتفرم تازهی در نظر گرفته شده است.

  • قیمت خرید و فروش سمند سورن
  • قیمت خرید و فروش رانا
  • قیمت خرید و فروش پژو 207

اما قطعا این پلتفرم بومی از صفر تا صد در مجموعه مرکز تحقیقات این خودروساز طراحی نشده و الگوبرداری از پلتفرم های معروف خودروهای کلاس A در آن دخیل بوده است. براساس گفته ها، پلتفرم و سازه اتاق و شاسی محصول تازه ایران خودرو تا حد بسیار زیادی مشابه به پلتفرم CMF-A گروه رنو است. این پلتفرم در خودروهایی مانند رنو کویید، داتسون GO، رنو تریبر و … استفاده شده و به عنوان یک سازه مالی برای خودروهای گروه A در مجموعه رنو، نیسان، داتسون و… شناخته می شود. ایران خودرو هم با مهندسی معکوس بر روی این پلتفرم و چند سازه دیگر، توانسته تا نسخه ای تازه از رنو کویید را برای خود بسازد و با توجه به تغییرات فراتر از 32 درصد، امتیاز معنوی این محصول کلاس A را به دست بیاورد.

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه ثبت نام ایران خودرو

در رابطه با وزن و فاصله محوری این محصول تازه بایدگفت که با در نظرگیری پلتفرم CMF-A به این نکته خواهیم رسید که محصول تازه ایران خودرو با جرم خالص کمتر از 950 کیلوگرم معرفی می شود و فاصله محوری آن کمتر از 2450 میلی متر خواهد بود. این خودرو در جایگاه یک هاچ بک 4 نفره قرار گرفته است و می توان آن در کلاس فنی خودروهایی چون ام وی ام 110، دوو ماتیز، کیا پیکانتو، هیوندای i10 و … قرار داد.

این خودرو مجهز به پیشرانه 3F0N حجم 1048 سی سی را دارد و ساختار 3 سیلندر و 12 سوپاپ است. این موتور شامل ویژگی هایی مانند، زنجیر تایم، زمان بندی متغییر سوپاپ های دوگانه، پمپ، روغن متغیر، خنک کاری مستقل بلوک موتور و سر سیلندر، بالانسر شفت، استاندارد آلایندگی یورو 6، میل لنگ تخت زاویه با راستای محفظه احتراق (کاهش استهلاک موتور و مصرف سوخت) و نسل تازه رینگ های موتور است.

در خصوص مصرف سوخت نیز مهندسان شرکت ایپکو (بخش فنی مهندسی ایران خودرو) معتقدند که مصرف سوخت موتور تازه سه سیلندر این شرکت تا 5 لیتر در یک صد کیلومتر کاهش یافته است و این در حالیست که مصرف سوخت ترکیبی پژو 206 تیپ 2 برابر با 6.4 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است.

بیشتر بخوانید: لغو قیمت گذاری دستوری خودرو مشروط به آزادسازی واردات خودرو

با این ویژگی های که در موتور 3F0N وجود دارد، محصول تازه و کلاس A ایران خودرو 72 اسب بخار را با گشتاور 98 نیوتن متر خواهد داشت و به ازای هر کیلومتر هم تنها 114 گرم دی اکسید کربن فراوری خواهد نمود. نکته قابل توجه در خصوص مشخصات فنی این پیشرانه و محصول تازه ایران خودرو، قدرت و گشتاور بیشتر آن نسبت به خودرویی مانند رنو کویید است. رنو کویید در قوی ترین نسخه 3 سیلندر، توان 67 اسب بخار را با گشتاور 90 نیوتن متر دارد و در حال حاضر می بینیم که پیشرانه یک لیتری خانواده 3FX ایپکو، بازدهی بهتری را برای محصول کلاس A ایران خودرو دارد.

موتور ملی سه استوانه ایران خودرو، طی سال های آینده و به تدریج، روی بیشتر محصولات این شرکت قرار خواهد گرفت. علت این موضوع، به قابلیت بالای انطباق پذیری موتور 3FX برمی شود چرا که ایران خودرو گفته از نسخه های مختلف این موتور، می توان در خودروهای سگمنت A، سگمنت B، کراس اورها (CUV) و حتی شاسی بلندها (SUV) نیز استفاده کرد.

***

شما می توانید تازهترین اخبار خودرو را در بلاگ وبلاگ محمدی بخوانید.

منبع: بلاگ دیوار

به "جزئیات محصول نو ایران خودرو در کلاس A تعیین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات محصول نو ایران خودرو در کلاس A تعیین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید