FMC T5 با ضعیف ترین موتور 1، 5 لیتری توربو دانگ فنگ در ایران به فروش می رسد

به گزارش وبلاگ محمدی، FMC T5 فردا موتورز یک میلیارد و 159 میلیون تومان در ایران قیمت دارد. خریداران این مبلغ را برای مالکیت خودرویی پرداخت می نمایند که دانگ فنگ در سال 2018 به بازار عرضه می کرد. اکنون چینی ها می توانند نمونه فیس لیفت این خودرو را در کشورشان خریداری نمایند. اما فردا موتور نه تنها فعلاً قصدی برای عرضه نمونه فیس لیفت آن ندارد، بلکه همچنان T5 را با ضعیف ترین موتور 1/5 توربو برای این خودرو در ایران به فروش می رساند.

FMC T5 با ضعیف ترین موتور 1، 5 لیتری توربو دانگ فنگ در ایران به فروش می رسد

وبلاگ محمدی - محمد فتح اللهی - FMC T5 لوکس ترین کراس اوور فردا موتورز است. خودرویی که آخرین زمان عرضه آن در بازار خودرو چین مربوط به 4 سال پیش و آمار فروش آن در کشور مبداء بسیار پایین است.

با یک جستجوی ساده در وب سایت هایی چینی آمار فروش ماهانه این خودرو را می توان مشاهده کرد. اما باید توجه داشت که این آمار مربوط به نسخه فیس لیفت این خودرو است. اما حتی نمونه فیس لیفت T5 هم در آخرین آمار افت فروش بسیار شدیدی را تجربه می نماید.

آمار فروش FMC T5 فیس لیفت در بازار خودرو چین

آمار فروش نسخه فیس لیفت FMC T5 در سال 2022

تنها آمار رسمی از فروش نسخه فیس لیفت FMC T5 در بازار خودرو چین مربوط به سه ماه از سال 2022 میلادی است. این خودرو کراس اوور دانگ فنگ ماه ژانویه (دی - بهمن سال 1400) امسال میلادی را با فروش 7722 دستگاهی در چین آغاز کرد.

اما هیچ اخباری از فروش T5 در طول ماه های فوریه، مارس، آوریل، می، جون، جولای و آگوست در امسال میلادی نیست. البته رسانه های چینی فروش این خودرو در ماه سپتامبر (شهریور - مهر) را به مقدار 1033 دستگاه اظهار داشتند.

آخرین آمار فروش T5 در بازار خودرو چین هم مربوط به ماه اکتبر (مهر - آبان) است. FMC T5 در این ماه فقط 634 مشتری در کل کشور چین داشت که نشان می دهد T5 وارد دوران افول فروش خود شد.

این احتمال وجود دارد که فردا موتورز زمانی این خودرو را به عنوان نسخه به روز T5 وارد بازار ایران کند که کاملاً از خط فراوری خود در چین خارج شده باشد. چرا که روال عرضه بسیاری از خودروهای دانگ فنگ در ایران به همین منوال است.

قوای محرکه FMC T5 در ایران

موتور FMC T5 فردا موتورز

فردا موتورز این کراس اوور دانگ فنگ را با موتور 1/5 لیتری توربو که با کد 4J15T فراوری می گردد در ایران عرضه کرد. این موتور ساخت DAE - مخفف Harbin DongAn Automotive Engine Manufacturing Co - کشور چین است.

DAE متخصص فراوری موتورهای 1/3 تا 2 لیتری چینی است و می تواند هم زمان گیربکس های دستی و اتوماتیک را نیز برای موتورهای خود فراوری کند.

این موتور با حجم دقیق 1468 سی سی قادر است 115 کیلووات یا 156 متریک اسب بخار نیرو فراوری کند. در کاتالوگ موجود در سایت فردا موتورز هم رقم 156 به عنوان اسب بخار اعلام شد که نادرست است.

در حقیقت، معادل اسب بخاری این نیرو 153.8 است که در دور 5000 در دسترس راننده قرار می گیرد. البته بعضی از سایت های چینی مقدار نیروی واقعی این موتور را 106 کیلووات یا 142.1 اسب بخار مقدار گیری کردند.

گشتاور خروجی این موتور بر اساس اعلام DAE معادل 230 نیوتن متر است که در دور 4600 به حداکثر توان خود می رسد. کمپانی سازنده این موتور سوخت استاندارد برای به کار انداختن آن را 92 اکتان اظهار داشت که پیدا کردن آن در کشورمان سخت به نظر می رسد.

تمامی نیروی این موتور به وسیله گیربکس 6 سرعته اتوماتیک (AT) به چرخ های جلو منتقل می گردد که عالی به نظر می رسد. اما سوال اینجاست که فردا موتور چرا نسخه قوی تر موتور 1/5 لیتری توربو FMC T5 را به ایران نیاورد؟

تعیینات موتور 1/5 لیتر توربو 188 اسب بخاری FMC T5 که به ایران نیامد

موتور 1/5 لیتر توربو 188 اسب بخاری FMC T5

همانطور که بسیاری از خودروهای چینی را می توان با موتور و گیربکس های مختلف سفارش داد و خرید، FMC T5 هم فقط با موتور 153 اسب بخاری در چین وجود ندارد.

بلکه موتور دیگری با حجم دقیق 1476 سی سی که مجهز به توربوشارژ است هم از سوی دانگ فنگ برای این خودرو پیش بینی شده است. اما تعیین نیست که چرا فردا موتورز این موتور را برای نمونه ایرانی این خودرو انتخاب نکرد.

این قوای محرکه با کد DFMC15TP1 فراوری می گردد و ساخت خود دانگ فنگ است. دانگ فنگ از این موتور در بسیاری از محصولات خود استفاده می نماید.

قدرت خروجی این موتور بر روی FMC T5 برابر با 140 کیلووات یا 190 متریک اسب بخار است که معادل 187.7 اسب بخار است. این قدرت در دور 5200 در اختیار راننده قرار گرفته است. گشتاور خروجی این قوای محرکه به 300 نیوتن متر می رسد که در میان دورهای 2 هزار تا 4 هزار قابل استفاده است.

نکته قابل توجه این است که این موتور بر روی کراس اووری چون Haoji که محصول دانگ فنگ است با 300 دور افزایش دوران به 204 اسب بخار رسید که گشتاور آن نیز 305 نیوتن متر است.

تمامی توان موتور DFMC15TP1 به وسیله گیربکس 7 سرعته DCT تر به چرخ های جلو منتقل می گردد و بنزین قابل استفاده در آن می بایست حداقل اکتان 92 را داشته باشد.

حال سوال اینجاست که چرا فردا موتورز این موتور قوی تر را برای FMC T5 انتخاب نکرد؟ آیا دانگ فنگ حاضر به ارائه موتور فراوری خود به ایران نشد یا انتخاب این قوای محرکه برای فردا موتورز صرفه مالی بیشتری داشت؟

امکانات رفاهی FMC T5 فردا موتورز

نمونه ای که فردا موتورز در اختیار مشتریان ایرانی قرار می دهد دارای رینگ های 18 اینچی است. حال آنکه چینی ها می توانند این خودرو را با رینگ های 19 اینچی نیز خریداری نمایند.

از امکانات ایمنی این خودرو می توان به ترمزهای ABS و EBD، ترمز کمکی BA، سامانه های کنترل کشش و پایداری، سیستم کنترل فشار باد تایرها، ایربگ راننده و سرنشین کناری و ایربگ پرده ای برای سرنشینان جلو اشاره نمود.

در بخش امکانات دستیار راننده T5 مواردی چون سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، کروز کنترل، استارت / استاپ موتور (محصول فردا موتورز فاقد این آپشن است)، ترمز پارک برقی و کنترل حرکت خودرو در سربالایی و سرازیری در این خودرو وجود دارند.

سقف پانورامیک T5 قابل باز و بسته شدن است. روف رک، استارت دکمه ای، ورود بدون کلید، صندوق عقب برقی، تنظیم دستی زاویه فرمان، لیور دنده برقی، صفحه نمایش 7 اینچی کلاستر، دوربین ثبت وقایع (محصول فردا موتورز فاقد این آپشن است)، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین کناری (محصول فردا موتورز فاقد صندلی برقی برای سرنشین کناری است)، صندلی های ردیف دوم با قابلیت تنظیم دستی پشتی و کفی (محصول فردا موتورز فاقد این آپشن است)، مانیتور 12.4 اینچی لمسی، قابلیت اتصال WiFi، فرمان صوتی (محصول فردا موتورز فاقد این آپشن است)، امکان روشن کردن موتور و سیستم تهویه با ریموت (محصول فردا موتورز فاقد این آپشن است)، 4 اسپیکر برای سیستم صوتی، چراغ های LED، چراغ های روشنایی روز، نورپردازی داخلی، آیینه های جانبی برقی گرمکن دار، برف پاکن عقب، تهویه تک نقطه ای، خروجی تهویه برای سرنشینان عقب (محصول فردا موتورز فاقد این آپشن است) و فیلتر PM2.5 تکمیل نماینده امکانات رفاهی T5 هستند.

قیمت MC T5 در بازار خودرو چین

FMC T5 فردا موتورز در کنار نسخه فیس لیفت (سفید رنگ)

گرانترین نسخه T5 در چین، 114.900 یوان قیمت دارد. این رقم براساس نرخ 5/100 تومانی یوان در امروز، معادل 585/990/000 تومان است.

گرانترین مدل از این خودرو دارای ظرفیت 7 سرنشین و موتور 190 متریک اسب بخاری است که چنین نمونه ای در ایران موجود نیست. اما اگر بخواهیم براساس قوای محرکه به قیمت های T5 در چین نگاه کنیم باید گفت که لوکس ترین، گران ترین و فول ترین نمونه T5 که 5 نفره و دارای موتور 156 متریک اسب بخاری است، 92.900 یوان قیمت دارد. این رقم برابر است با 473/790/000 میلیون تومان.

FMC T5 فردا موتورز در کنار نسخه فیس لیفت (سفید رنگ)

فردا موتورز FMC T5 را یک میلیارد و 159 میلیون تومان قیمت گذاری کرد. این رقم 10/4 درصد بالاتر از قیمت قبلی این خودرو است که یک میلیارد و چهل و نه میلیون تومان اعلام شده بود.

قیمتی که این خودروساز داخلی برای T5 در نظر گرفته است، 144/6 درصد بالاتر از مبلغی است که چینی ها این ورژن را می توانند در کشور خودشان خریداری نمایند. یعنی هر ایرانی برای خرید یک T5، تقریباً پول دو و نیم T5 را پرداخت می نماید! البته تعرفه های گمرکی، هزینه های فراوری و بسیاری از هزینه های پنهان در این اختلاف قیمت تأثیرگذار هستند.

قرارداد مهرکام پارس با BMW به کجا رسید؟

بی وای دی ATTO3 ؛ مقرون به صرفه ترین خودرو BYD در اروپا چه ویژگی هایی دارد؟

خودروهای وارداتی با چه قیمتی فروخته خواهند شد؟ پیش بینی آینده بازار

مشکل شماره گذاری کامیون در کشور / شرایط قیمت کامیون

منبع: بیت ران

به "FMC T5 با ضعیف ترین موتور 1، 5 لیتری توربو دانگ فنگ در ایران به فروش می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "FMC T5 با ضعیف ترین موتور 1، 5 لیتری توربو دانگ فنگ در ایران به فروش می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید