میرکاظمی: ارزش پول ملی در بودجه 1401 کاهش نخواهد یافت

به گزارش وبلاگ محمدی، از سازمان برنامه و بودجه مسعود میرکاظمی در جلسه تبیین رویکرد های تدوین لایحه بودجه سال 1401، که با حضور رئیس و اعضای کمیسیون مالی مجلس تشکیل شد، گفت: هم فرمایشات رهبر معظم انقلاب، هم برنامه های ریاست جمهوری و هم اسناد بالادستی بر تغییرات اساسی در ساختار بودجه تأکید دارند.

میرکاظمی: ارزش پول ملی در بودجه 1401 کاهش نخواهد یافت

به گزارش ایرنا، معاون رئیس جمهور با بیان اینکه کار های بزرگی در کشور صورت گرفته است، اضافه کرد: ولی در افزایش عایدی و سطح رفاه مردم اتفاق خاصی نیفتاده و برای خروج از این فرایند باید بر شاخص های کلان مالی تمرکز گردد. توجه به اثربخش کردن منابع، افزایش نقش استان ها در پیشبرد برنامه ها و حرکت به سمت برنامه ای شدن و انجام توافقنامه ها به صورت برنامه ضروری است.

میرکاظمی با بیان اینکه در تدوین لایحه بودجه باید بازنگری صورت گیرد، گفت: باید توافق نامه برنامه ای با وزرا، سازمان ها و استان ها امضا گردد و منابع لازم در نظر گرفته گردد و در مقابل آن نهاد ها برابر منابع دریافتی جوابگو باشند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه به اهمیت موضوع مالیات در اقتصاد کشور اشاره نمود و گفت: ضروری است جلوی فرار مالیاتی گرفته گردد. بعلاوه پایه های مالیاتی اشتباه اصلاح گردد. باید برای ارائه مشوق های مالیاتی و از جمله اختصاص بخشی از عایدی های کسب شده مالیاتی به همان استان اقداماماتی انجام گردد.

شروع مهار تورم با پرداخت هزینه های دولت بدون خلق پول

میرکاظمی با بیان اینکه اگر بودجه بدون کسری بسته گردد و خلق پولی صورت نگیرد تورم مهار خواهد شد؛ گفت: دو ماه است که دولت سیزدهم فعالیتش را شروع نموده و بدون خلق پول پرداخت های ماهیانه را انجام می دهد که این شروعی برای موفقیت بزرگی در مهار تورم است.

معاون رییس جمهوری اضافه کرد: همانطور که واکسیناسیون عمومی کرونا را مهار می نماید، با تمرکز بر مهار خلق پول، تورم هم می تواند مهار گردد. دولت کوشش می نماید که خلق پولی صورت نگیرد و در بودجه سال 1401 برنامه ای تنظیم می گردد تا در هیچ جا ارزش پول ملی کاهش پیدا نکند.

میرکاظمی در ادامه به اهمیت ثبات مالی، عدالت و توجه به آمایش سرزمین پرداخت و گفت: همدلی بین دولت و مجلس برای اصلاح ساختار بودجه برترین فرصت برای اعمال تغییراتی ضروری در ساختار بودجه است.

وی با بیان اینکه حدود ده سال مطالعه روی اقتصاد کلان کشور انجام داده است، اضافه کرد: با تغییر ریل مالی کشور، قطعاً شرایط رو به بهبود و تغییر خواهد رفت و برای معضلات مالی راه چاره مشخصی وجود دارد؛ لذا تغییرات اساسی در ساختار بودجه صورت خواهد گرفت، ولی طراحی تازه و تغییر ساختار، بی تردید به زمان احتیاج دارد.

معاون رییس جمهوری اضافه کرد: بودجه باید به شکل ساده و قابل فهم تدوین گردد و شاخص های کلان مالی را پشتیبانی، تورم را مدیریت و بهره وری را افزایش دهد تا به عدالت نزدیک گردد.

میرکاظمی اعتماد به بخش خصوصی را بسیار مهم دانست و گفت: اگر ثبات مالی، که شرط اصلی حضور سرمایه گذار بخش خصوصی در اقتصاد کشور است حاصل گردد اعتماد بخش خصوصی نیز بدست خواهد آمد.

خروج دولت از اقتصاد؛ اولین گام تغییرات اساسی و ثبات مالی

رییس سازمان برنامه و بودجه اولین گام تغییرات اساسی و ثبات مالی را خروج دولت از اقتصاد دانست و گفت: وظیفه دولت این است که موضوعات مالی را مدیریت کند؛ بنابراین برطرف موانع برای ورود بخش خصوصی به صورت جدی دنبال می گردد.

میرکاظمی در خاتمه گفت: امیدواریم با همفکری و مشارکت دولت و مجلس که هر دو به انقلابی بودن مشهورند در این دوره کار بزرگی انجام گردد. در طراحی تازه ساختار بودجه که با مشورت مجلس صورت خواهد گرفت مسائل مالی کشور حل خواهد شد.

جلسه تبیین رویکرد های تدوین لایحه بودجه سال 1401 با حضور محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون مالی و اعضای کمیسیون مالی مجلس تشکیل شد.

منبع: فرارو

به "میرکاظمی: ارزش پول ملی در بودجه 1401 کاهش نخواهد یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میرکاظمی: ارزش پول ملی در بودجه 1401 کاهش نخواهد یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید