هنوز تکلیف حج عمره تعیین نشده است

به گزارش وبلاگ محمدی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارشات منتشر شده، هنوز تکلیف حج عمره تعیین نشده است.

هنوز تکلیف حج عمره تعیین نشده است

پیگیری ها از سازمان حج و زیارت بیانگر آن است که در پی تعلیق عمره، ثبت نام در کاروان ها متوقف شده است و مسئولان این سازمان نیز از انصراف تعدادی از زائران اطلاع داده و گفته اند بیشتر زائران منتظر و امیدوار به معین شرایط عمره هستند و شمار انصراف ها بسیار ناچیز و اندک بوده است.

غلامرضا رضایی، معاون سامان حج و زیارت در آخرین اظهاراتش اعلام نموده بود افرادی که برای عمره مفرده ثبت نام نموده اند اگر به هر علتی دیگر نمی خواهند بیش از این منتظر معین شدن زمان اعزام ها باشند، می توانند وجوه پرداختی خود را پس بگیرند. این افراد با ثبت انصراف خود در سامانه ثبت نام می توانند فرم انصراف را دریافت نمایند و با مراجعه به بانک برای استرداد وجوه پرداختی خود اقدام نمایند. بعد از طی این مراحل حداکثر تا 24 ساعت پول به حساب آنها واریز خواهد شد.

حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت نیز تاکید نموده است از کسانی که انصراف می دهند، هزینه ای بابت صدور ویزا نباید گرفته گردد.

رضایی، معاون سازمان حج و زیارت حتی این وعده را داده است افرادی که قصد پس گرفتن وجوه پرداختی خود را دارند، نوبتشان برای اعزام محفوظ است و به محض اینکه ظرفیتی برای اعزام معین گردد، در اولویت خواهند بود.

تا پیش از تعلیق عمره و توقف ثبت نام آن بیش از 170 هزار نفر از ودیعه گذاران اطلاعات خود را برای این سفر ثبت نموده بودند که کمتر از یک سوم این افراد با پرداخت هزینه ثبت نام خود را قطعی نموده بودند. هزینه ثبت نام سفر 10 روزه عمره از 40 میلیون و 200 هزار تومان تا 44 میلیون و 200 هزار تومان اعلام شده بود. سازمان حج و زیارت پیش تر اعلام نموده بود برای حدود 60 هزار نفر ظرفیت عمره ایجاد نموده که این افراد قرار بود تا دهم اسفند 1402 اعزام شوند. اکنون با تعلیق سفر عمره در صورت برقراری آن معین نیست چه تعدادی امکان حضور خواهند داشت. عمره طبق تقویم عربستان معمولا تا پیش از شروع مناسک حج تمتع انجام می گردد. بنابر اعلام انجام شده نیز قرار است حج 1403 از اوایل ماه ذی القعده (دهه سوم اردیبهشت) شروع گردد.

ایران عمره را از سال 1394 تحت تأثیر ماجراهای فرودگاه جده، سفارت عربستان و قطع روابط دیپلماتیک دو کشور متوقف کرد. با ازسرگیری روابط دو کشور و بازگشایی سفارتخانه های ایران و عربستان، برای بازگشت دوباره زائران ایرانی به عمره مذاکره شد. پس از آنکه تاریخ های متعددی برای شروع اعزام های عمره اعلام شد، خاتمه سازمان حج و زیارت تاریخ 28 آذر 1402 را معین کرد که به علت تکمیل نشدن ظرفیت کاروان ها، این تاریخ به 13 دی 1402 موکول شد.

اما دقیقا در شبی که قرار بود نخستین کاروان از تهران به عربستان راهی گردد، سازمان هواپیمایی از صادر نشدن مجوز پروازها و تعلیق این سفر اطلاع داد. پس از آن وزیر امور خارجه مشکل اعزام نشدن زائران را فنی و تکنیکال اعلام نمود. سپس هیأتی از سازمان حج و زیارت به عربستان رفت اما مسئله ای از عمره حل نشد. اکنون این سازمان اطلاع داده که هیأتی از عربستان قرار است به ایران سفر کند و پس از آنالیز شرایط فرودگاه های تهران و مشهد، شرایط عمره معین خواهد شد.

سازمان هواپیمایی هم در آخرین اطاعیه اعلام نموده است که برای اعزام زائران عمره به عربستان هیچ مشکل فنی وجود ندارد و مشکل اصلی برای صدور مجوز پرواز از سوی عربستان مربوط به بعضی توافقات بین سازمان هواپیمایی دو کشور است که برای حل آن نیز از طرق مختلف در حال رایزنی هستیم.

با همه این توضیحات، مسأله عمره و محقق شدن آن هنوز در ابهام است بخصوص برای مردمی که 12 سال در انتظار این سفر معنوی بوده اند.

منبع: همگردی

به "هنوز تکلیف حج عمره تعیین نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنوز تکلیف حج عمره تعیین نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید