7 گروه از افرادی که نباید روزه بگیرند

به گزارش وبلاگ محمدی، بیماران دیابتی که وابسته به انسولین هستند، مجاز به گرفتن روزه نمی شوند.

7 گروه از افرادی که نباید روزه بگیرند

یک کارشناس ارشد علوم بهداشتی تغذیه در همدان به تشریح هفت گروه از افرادی که اجازه روزه داری ندارند اشاره نمود.

آرزو کاوه ای، کارشناس ارشد علوم بهداشتی تغذیه از همدان، اظهار کرد: بیماران کلیوی به ویژه افرادی که کلیه آن ها سنگ ساز است، بیماران قلبی به ویژه افرادی که دارو مصرف می نمایند، بیماران دیابتی که وابسته به انسولین هستند، افراد مبتلا به زخم معده و روده، مبتلایان به بیماری آسم، افرادی که دچار حملات صرعی می شوند و زنان باردار و شیرده به جز مواردی که پزشک به آن ها اجازه داده باشد هفت گروه از افرادی هستند که مجاز به گرفتن روزه نمی شوند.

وی در ادامه یک رژیم تغذیه ای سالم برای وعده افطار معرفی کرد وگفت: برای آغاز افطار نوشیدن مایعات گرم مانند شیر و چای کم رنگ به همراه چند عدد خرما توصیه می گردد. سوپ سبزیجات نیز مناسب ترین غذا برای وعده افطار است.

وی با اشاره به اینکه بهتر است شام همراه با افطار مصرف نگردد اضافه کرد: مناسب ترین زمان جهت صرف شام دو ساعت پس از افطار است.

کاوه ای تاکید نمود: نباید حذف یک وعده غذا در افطاری جبران گردد بعلاوه مصرف بسیار غذا هایی همانند آش رشته و مواد چرب و زولبیا و بامیه اصلا توصیه نمی گردد.

وی با اشاره به اینکه از نوشیدن مایعات زیاد و سرد باید جلوگیری گردد اضافه کرد: نان و پنیر همراه با سبزی و خرما و کمی مایعات گرم یک افطاری کامل است.

کاوه ای در بخش دیگری از سخنانش به وعده سحری اشاره نمود وگفت: وعده سحری مهم ترین وعده غذایی در ماه مبارک رمضان است که حذف آن اصلا توصیه نمی گردد. وعده سحری باید سرشار از مواد غذایی با کربوهیدرات پیچیده و فیبر باشد همانند میوه، سبزی، غلات کامل، حبوبات و سالاد. اما کم چرب، کم ادویه و و زود هضم باشد.

وی در انتها با ذکر این نکته که غذا های سحری و افطاری نباید پر حجم باشند اضافه کرد: برای پیشگیری از یبوست مصرف خورشت آلو، کرفس، روِغن زیتون به همراه سالاد و آب کافی توصیه می گردد.

منبع: فرادید

به "7 گروه از افرادی که نباید روزه بگیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 گروه از افرادی که نباید روزه بگیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید