افزایش عوارض خروج از کشور ، شایعه یا واقعیت؟

به گزارش وبلاگ محمدی، در روزهای اخیر خبری در خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی منتشر شد که بر اساس آن در سال 1401، عوارض خروج از کشور 14 برابر افزایش خواهد یافت. این خبر واکنش های زیادی را در پی داشت و بسیاری از فعالان گردشگری انتقادهایی را به آن وارد کردند. اما آیا واقعا قرار است نرخ عوارض خروج از کشور به بیش از 5 میلیون برسد؟

افزایش عوارض خروج از کشور ، شایعه یا واقعیت؟

در روز 22 آذر بود که سایت اقتصاد نیوز برای اولین بار در خصوص معین بودجه سال آینده دولت و عایدی حاصل از عوارض خروج کشور در سال 1401 خبری را منتشر کرد. این خبر حاکی از آن بود که دولت برای عایدی حاصل از عوارض خروج از کشور در سال 1401 مبلغ 1500میلیارد تومان را در نظر گرفته و این رقم در سال گذشته 110 میلیارد تومان بوده است. بر اساس این افزایش، پیش بینی هایی مبنی بر افزایش عوارض خروج از کشور صورت گرفت. در خبرها اعلام شد که با توجه به مقدار خروج مسافر از ایران، برای تامین مبلغ معین شده باید عوارض خروج از کشور از 400 هزار تومان به 5 میلیون و 200 هزار تومان افزایش پیدا کند.

در اولین واکنش ها به این خبر، مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران گفت:

هنوز هیچ عدد و رقمی نهایی نشده است.

او در ادامه شرح داد:

پیشنهاداتی مبنی بر افزایش عوارض خروج از کشور به صورت درصدی از بلیت مطرح شد که هنوز وارد دولت نشده است. اما این ارقام مطرح شده صحت ندارد و هنوز تصمیمی در این باره نگرفتیم

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون مالی مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه گفت:

دولت سابق در بودجه سال های 98 و 99 مقدار عایدی حاصل از عوارض خروج از کشور را به ترتیب 1400 میلیارد تومان و 1610 میلیارد تومان پیش بینی نموده بود. این مبلغ در بودجه سال 1400 به 110 میلیارد تومان کاهش پیدا کرد که علت آن شیوع کرونا و کاهش مسافرت های خارجی بود.

وی در خصوص تصمیم تازه دولت برای عوارض خروج از کشور اظهار کرد:

دولت سیزدهم در بودجه 1401، مقدار عوارض خروج از کشور را 1500 میلیارد تومان در نظر گرفته است؛ این یعنی 110 میلیارد تومان کمتر از عوارض سال 99 و 100 میلیارد تومان بیشتر از عوارض سال 98. بر این اساس می توان گفت که عوارض سال 1401 در محدوده سال های قبل از شیوع کرونا معین شده است.

با توجه به اینکه هنوز مقدار دقیق عوارض خروج از کشور در سال 1401 اعلام نشده است، نمی توان در این باره اظهار نظر قطعی داشت. با وجود تکذیب شدن این خبر، هنوز هم نگرانی ها در خصوص این افزایش چشمگیر ادامه دارد. فعالان صنعت گردشگری بر این باورند که این حجم از افزایش عوارض، فشار زیادی را به صنعت گردشگری وارد می نماید و تبعات پیچیده و گسترده ای در پی خواهد داشت.

برای آگاهی از عوارض خروج از کشور و نحوه پرداخت آن در حال حاضر عوارض خروج از کشور در سال 1400 را بخوانید.

بهاره فلاح

منبع: فلای تودی

به "افزایش عوارض خروج از کشور ، شایعه یا واقعیت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش عوارض خروج از کشور ، شایعه یا واقعیت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید