افسردگی قبل از قاعدگی و روش های درمان آن

به گزارش وبلاگ محمدی، افسردگی یک بیماری روانی است که معمولاً با عدم تعادل شیمیایی در مغز مرتبط است. PMS یا سندرم پیش از قاعدگی، می تواند احساسات ناخوشایند را تشدید کند اما به ندرت منجر به افسردگی بالینی می شود. در این مقاله بررسی می کنیم چه تکنیک هایی می توانند به کم کردن احساس افسردگی قبل از قاعدگی کمک کنند.

افسردگی قبل از قاعدگی و روش های درمان آن

مقدمه ای بر افسردگی قبل از قاعدگی

عبارت من افسرده هستم اغلب زمانی استفاده می گردد که مردم احساس فرسودگی می کنند یا زمانی که با دوره استرس زایی در زندگی خود روبرو می شوند.

بنابراین مهم است که ما بین این تغییرات خلقی که بخشی از تجارب عادی هستند و گاه به گاه با آن ها روبرو می شویم و همچنین افسردگی واقعی (اختلالی روانی که با عدم تعادل شیمیایی معین در مغز مرتبط است) که می تواند به شدت بر رفاه احساسی یک فرد تأثیر بگذارد تمایز قائل شویم.

سندرم پیش از قاعدگی به ندرت به عنوان علت مستقیم افسردگی شناخته می گردد؛ اما می تواند فردی را که احساس فرسودگی می کند به راحتی درگیر کند. علائم افسردگی قبل از قاعدگی، اغلب یک هفته قبل از شروع دوره قاعدگی به وجود می آیند و مدت کوتاهی پس از شروع خونریزی قاعدگی، این علائم بهبود می یابند. با این حال، فرد هیچ وقت به حالت نرمال و طبیعی برنمی گردد.

چرا PMS خلق وخوی شما را بدتر می کند؟

اساساً به این دلیل است که هورمون های زن تأثیر زیادی بر روی سطح مواد شیمیایی (به عنوان انتقال دهنده عصبی) در مغز دارند. این امر بخصوص در مورد سرتونین (نوعی هورمون ضدافسردگی) که هورمون شادی نیز نامیده می گردد صدق می کند.

تغییر در سطح پروژسترون و استروژن در این دوره، سطح سرتونین را کاهش می دهد. به همین دلیل است که خانم ها در این ماه بیشتر مستعد ابتلا به افسردگی قبل از قاعدگی هستند. در برخی افراد، این احساسات جزئی بوده و بخشی از طیف طبیعی احساسات محسوب می گردد.

بااین حال برای افرادی که در معرض افسردگی قبل از قاعدگی قرار دارند، تغییرات هورمونی قبل از شروع دوره قاعدگی، باعث می گردد خلق وخوی آن ها بدتر گردد. علاوه بر این، تغییرات در مواد شیمیایی دیگر مانند اندورفین ها و پروستاگلاندین ها موجب بدتر شدن علائم افسردگی می شوند.

خواندن این مقاله نیز توصیه می گردد: اختلال شخصیت پارانوئید چیست و چه علائمی دارد؟

چه درمان هایی برای مقابله با افسردگی قبل از قاعدگی وجود دارد؟

اگر از افسردگی واقعی رنج می برید، چه مرتبط با سندرم پیش از قاعدگی باشد چه نباشد، باید به دکتر بروید. این شرایط باید توسط یک پزشک تشخیص داده گردد.

دکتر در مورد علائم شما سؤالاتی خواهد پرسید، اینکه چه موقع این علائم رخ داده و به چه صورت آشکار می گردد، آیا سابقه خانوادگی افسردگی را دارید و آیا به خودکشی فکر می کنید؟

اگر دکتر به این نتیجه برسد که شما از افسردگی رنج می برید، طیف وسیعی از درمان های ممکن را شروع خواهد کرد. درمان های افسردگی قبل از قاعدگی می تواند شامل موارد زیر باشد:

1. درمان رفتاری شناختی

درمانی مکالمه ای که بر تغییر رویکرد، چشم انداز، پاسخ ها و واکنش ها به شرایط خاص تمرکز دارد. در موارد خفیف تا متوسط افسردگی قبل از قاعدگی، ممکن است این درمان کفایت کند. برای سایر موارد، ممکن است این درمان با مصرف داروهای ضدافسردگی همراه گردد.

2. درمان نوردرمانی

این روش باعث می گردد که فرد به فرکانس معینی از نور وارد گردد تا تولید سروتونین را افزایش داده و تولید ملاتونین را به منظور افزایش خلق وخوی شما کاهش دهد.

3. داروهای ضدافسردگی

این دسته از داروها می توانند برای تغییر معینات شیمیایی یا فعالیت مغز مورد استفاده قرار گیرند. برای برخی افراد، این داروها می توانند مؤثرترین روش درمان باشند. برای دیگران، عوارض جانبی ممکن است از مزایا بیشتر باشد. ممکن است قبل از پیدا شدن روش درمانی مناسب برای شما، مجبور باشید چند نوع دارو را امتحان کنید.

4. درمان هورمونی

اگر نشانه های افسردگی با چرخه قاعدگی شما همخوانی داشته باشد، پزشک ممکن است برای افسردگی قبل از قاعدگی از درمان های هورمونی مانند قرص های ضدبارداری خوراکی استفاده کند.

اگر پزشک به این نتیجه برسد که شما افسرده نیستید اما از نوسانات خلقی، اضطراب یا استرس رنج می برید، ممکن است توصیه های درمانی دیگری را پیشنهاد دهد.

آیا داروهای گیاهی به درمان کمک می کند؟

داروهای گیاهی نباید به عنوان داروی اصلی در افسردگی استفاده شوند. بااین حال، ممکن است در صورت توصیه پزشک یا متخصص گیاهان دارویی مورداستفاده قرار گیرند.

اگر از افسردگی قبل از قاعدگی رنج می برید، چندین گیاه وجود دارد که برای شما مفید است.

بهارنارنج: اضطراب، عصبی بودن و افسردگی، برخی مسائل ناشی از سندرم پیش از قاعدگی محسوب می گردد که برای رفع این مسائل می توان از گیاه و عرق بهارنارنج بهره گرفت. بهارنارنج می تواند به تقویت اعصاب کمک کند، درواقع این گیاه یک ضد تشنج عصبی محسوب می گردد. یکی دیگر از مسائلی که خانم های مبتلابه افسردگی قبل از قاعدگی به آن مبتلا هستند، اختلال خواب (معمولاً بی خوابی) است، مصرف این گیاه می تواند به رفع این مشکل نیز کمک کند. ترکیب دو گرم (معادل یک قاشق چای خوری) از گیاه بهارنارنج در یک استکان آب جوش و دم کردن آن می تواند یک دم نوش مفید را به شما بدهد و در صورت افزودن عسل و آویشن به این دم نوش می توانید تأثیر آن را بهبود دهید.

اسیدهای چرب امگا 3: اسیدهای چرب امگا 3 شکل سالم چربی هستند که در ماهی هایی همچون ماهی سالمون و ساردین یافت می گردد. این نوع اسیدها به شکل مکمل وجود دارد که به کپسول های روغن ماهی مشهور است. بر اساس مطالعات اجرا شده، افرادی که از اسید های چرب امگا 3 کمتر استفاده می کنند، شانس بیشتری برای ابتلا به افسردگی خواهند داشت.

در صورت روبروه با افسردگی قبل از قاعدگی، علاوه بر مصرف مکمل های روغن ماهی، شما می توانید مقدار ماهی مصرفی خود را نیز افزایش دهید.

مصرف هفتگی ماهی می تواند اسید چرب امگا 3 را افزایش دهد و نیازی به مصرف مکمل نیز نباشد. به یاد داشته باشید که برخی از ماهی ها می تواند سطح بالایی از جیوه داشته باشد. این ماهی ها شامل اره ماهی، کاشی ماهی و کوسه ماهی است.

زعفران: زعفران ادویه ای است که از بخش خشک گل زعفران به دست می آید. بر اساس مطالعات اجرا شده، مصرف زعفران می تواند اثرات مثبتی در درمان افسردگی قبل از قاعدگی داشته باشد.

برگرفته از: avogel

منبع: مجله انگیزه

به "افسردگی قبل از قاعدگی و روش های درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افسردگی قبل از قاعدگی و روش های درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید