اندازه ی هسته ی مریخ در اتفاقی ناگهانی کشف شد!

به گزارش وبلاگ محمدی، خبرگزاری خبرنگاران- دانشمندان ناسا برای اولین بار توانستند نگاهی به عمیق ترین بخش مریخ بیاندازند.

اندازه ی هسته ی مریخ در اتفاقی ناگهانی کشف شد!

به گزارش خبرگزاری وبلاگ محمدی به نقل از آی ای، طبق ارائه ای در کنفرانس مجازی Lunar and Planetary Science که این هفته برگزار شد و در مجله نیچر چاپ شد، کاوشگر اینسایت(InSight) ناسا که بر روی سیاره سرخ قرار گرفته تا فعالیت های درونی سیاره را بررسی کند یک موج انرژی لرزه ای را تشخیص داد که از بخش داخلی مریخ می آمد. این موج لرزه ای اندازه فیزیکی هسته مریخ را فاش کرد.

داده های اینسایت ناسا می تواند نحوه تشکیل گیری این سیاره را فاش کند

این اندازه گیری جدید شعاع هسته قدیمی مریخ را عددی بین 1124 تا 1155 مایل(1810 تا 1860 کیلومتر) نشان می دهد. تقریبا به اندازه نصف هسته داغ زمین. هسته مریخ کوچک تر از آن چیزی است که پیش از این تخمین زده شده بود و این بدان معناست که چگالی آن کمتر از چیزی است که دانشمندان فکر می کردند. همچنین این کشف نشان می دهد که هسته آن شامل مواد سبک تری مانند اکسیژن و گوگرد و آهن است که بیشتر هسته مریخ را تشکیل می دهند.

گروه اینسایت ناسا اندازه گیری جدید را در طول کنفرانس مجازی Lunar and Planetary Science که در هیوستون برگزار شد اعلام کردند.

مریخ و زمین هر دو سیارات سنگی هستند که به این معناست که سطح آن ها از سه لایه اساسی تشکیل شده است: پوسته، گوشته و هسته. هنگامی که دانشمندان نحوه توزیع، ترکیبات و چگالی لایه های درونی مریخ را بفهمند می توانیم درمورد نحوه شکل گیری و تکامل این سیاره تا رسیدن به شکل امروزی اطلاعاتی به دست آوریم.

اطلاعات به دست آمده از ابزارهای پیشرفته فضاپیمای اینسایت به دانشمندان کمک می کند تا بفهمند هسته متراکم و مملو از آهن مریخ چگونه هنگام سرد شدن این سیاره از گوشته سنگی آن جدا شده است. هسته مریخ احتمالا هنوز مثل زمان تشکیل یعنی 4.5 میلیارد سال پیش مذاب مانده است.

سیارات حتی آن هایی که در منظومه شمسی هستند، بسیار دورند و به همین دلیل است که تنها هسته هایی که ناسا توانسته اندازه بگیرد هسته مریخ، زمین و ماه است. اطلاعات درباره بخش های درونی مریخ به دانشمندان کمک می کند تا نحوه تشکیل گیری سیارات مختلف منظومه شمسی را با یکدیگر مقایسه کنند و شباهت و تفاوت ها را بیابند. مریخ تقریبا مانند زمین قبلا دارای میدان مغناطیسی قوی بوده است که از مایع متحرک درون هسته ناشی می شد.

فضاپیمای اینسایت ناسا ممکن است به زودی از بین برود

میزان زیادی از میدان مغناطیسی این سیاره در طول دوره زندگی اش از بین رفته و این موضوع باعث می شود جو آن به سمت فضا برود و از آن خارج شود و بیشتر آب آن در زیر سطح انباشته شود. سطح این سیاره خشک و یخ زده و برای زندگی نامناسب است.

این آخرین کشف فضاپیمای اینسایت است که پیش از این لایه های پوسته غبارآلود سیاره را کشف کرده بود.

این کشف هیجان انگیز و تاریخی می تواند یکی از آخرین کشف های این فضاپیما باشد زیرا غبار زیادی تا به امروز روی پنل های خورشیدی آن نشسته است که باعث محدودیت در تولید انرژی توسط اینسایت می شود و از آن جا که مریخ در دورترین فاصله نسبت به خورشید قرار می گیرد به زودی دیگر خبری از اینسایت نخواهیم داشت و این فضاپیما به گورستان کاوشگرهای منقضی شده می پیوندد.

منبع: خبرگزاری آریا

به "اندازه ی هسته ی مریخ در اتفاقی ناگهانی کشف شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندازه ی هسته ی مریخ در اتفاقی ناگهانی کشف شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید