(تصویر) محمد ملکی، اولین رییس دانشگاه تهران پس از انقلاب درگذشت

به گزارش وبلاگ محمدی، محمد ملکی اولین رییس دانشگاه تهران پس از انقلاب درگذشت.

(تصویر) محمد ملکی، اولین رییس دانشگاه تهران پس از انقلاب درگذشت

به گزارش وبلاگ محمدی، عمار ملکی فرزند او این خبر را در توئیتر خود تائید کرد.

محمد ملکی که بود؟

محمد ملکی متولد 20 تیر 1312 در تهران بود.

او تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تجریش و دارالفنون گذراند و سپس در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ادامه تحصیل داده و در سال 1340 در رشته بهداشت و صنایع غذایی فارغ التحصیل شده و بلافاصله به تدریس در دانشگاه تهران مشغول شد و دوره های تخصصی این رشته را در اتریش و انگلستان گذراند.

از سال 1330 فعالیت های سیاسی را در سال های آخر دبیرستان شروع کرد و در جنبشهای دانشجویی و نهضت مقاومت ملی و جبهه ملی ادامه داد.

در سال 1339 در ارتباط با ورود ریچارد نیکسون و فعالیت های دانشجویی دستگیر و به زندان ساواک افتاد. بعد از آزادی به مبارزه علیه رژیم شاه ادامه داد.

در جریان انقلاب رابط ایران و خارج از کشور در ارتباط با دانشجویان و دریافت پیغام های امام خمینی و تکثیر و توزیع آن ها بود. تحصن های استادان دانشگاه ها و روحانیت در دانشگاه تهران با هماهنگی ملکی انجام شد و همچنین در کمیته استقبال از امام خمینی عضویت فعال داشت.

ملکی بعد از پیروزی انقلاب با حکم شورای انقلاب، مسئولیت ریاست دانشگاه تهران را قبول کرد.

دوران سرپرستی دانشگاه تهران توسط محمد ملکی تنها دوره ای بود که دانشگاه با اصرار وی به صورت شورایی متشکل از استادان، دانشجویان و کارمندان اداره می شد و این شوراها، خود رئیس دانشکده و در نهایت رئیس دانشگاه را مشخص می کردند که ملکی پس از تشکیل این شوراها مجدداً به ریاست دانشگاه انتخاب شد.

محمد ملکی تا انقلاب فرهنگی رییس دانشگاه تهران بود.

ملکی پس از آن تبدیل به یک منتقد شد و در سال 60 به زندان رفت. او در سال های 79 و 88 هم به دلیل فعالیت هایش دستگیر و به زندان رفت. محمد ملکی در سالهای اخیر هم از منتقدان نظام بود و در این راستا فعالیت می کرد.

منبع: فرارو

به "(تصویر) محمد ملکی، اولین رییس دانشگاه تهران پس از انقلاب درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "(تصویر) محمد ملکی، اولین رییس دانشگاه تهران پس از انقلاب درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید