توافق انگلیس و اسپانیا ، جبل الطارق در حوزه شنگن می ماند

به گزارش وبلاگ محمدی، وزیر امور خارجه اسپانیا روز پنجشنبه در واپسین ساعات باقی مانده به سرانجام دوره گذار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اعلام نمود که درباره مناقشه جبل الطارق با دولت لندن به توافق اصولی دست یافتند.

توافق انگلیس و اسپانیا ، جبل الطارق در حوزه شنگن می ماند

آرانچا گونزالس لایا وزیر امور خارجه اسپانیا در گفت وگو با وبلاگ محمدی اظهار کرد ، دو طرف به توافقی دست یافتند که بر اساس آن قوانین و سیاست های اتحادیه اروپا همچنان در جبل الطارق که از 300 سال پیش به انگلیس تعلق داشته، ادامه خواهد داشت.

به این ترتیب این منطقه صخره ای که در موقعیت راهبردی بسیار مهمی مسلط بر آبراه غربی دریای مدیترانه قرار گرفته است، همچنان در حوزه شنگن باقی مانده و تابع مقررات مالی اتحادیه اروپا می ماند.

در غیر این صورت جبل الطارق باید به موجب برگزیت ساعت یازده امشب (2 و 30 دقیقه آدینه 12 دی 1399) به همراه انگلیس از اتحادیه گمرکی و بازار مشترک اتحادیه اروپا خارج می شد و شهروندان این منطقه برای تردد به حوزه شنگن با مشکل روبرو می شدند.

جبل الطارق منطقه ای صخره ای به وسعت حدود 7 کیلومترمربع در دریای مدیترانه است که نزدیک به 30 هزار نفر جمعیت دارد و اگرچه از سال 1713 میلادی تحت حاکمیت انگلیس قرار گرفته است، اما اسپانیا آن را همچنان بخشی از خاک خود می داند.

این منطقه به جز سیاست خارجی و دفاعی دارای خودمختاری بوده و پادگان و یک پایگاه دریایی انگلیس در این منطقه مستقر است.

95.9 درصد جمعیت این منطقه در همه پرسی 23 ژوئن 2016 میلادی به ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا رای دادند. دولت اسپانیا به دنبال رای مردم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا در همه پرسی یاد شده، خواستار حاکمیت مشترک بر جبل الطارق شده بود.

بر اساس مذاکرات میان اسپانیا و انگلیس، قرار شد که جزییات توافق نهایی ظرف 6 ماه آینده که دوره گذار نام گذاری شده تبیین گردد.

عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا کمتر از 9 ساعت دیگر خاتمه می یابد و به این ترتیب لازم الاجرا بودن قوانین اروپایی در این کشور پس از 47 سال به اتمام می رسد .، ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "توافق انگلیس و اسپانیا ، جبل الطارق در حوزه شنگن می ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق انگلیس و اسپانیا ، جبل الطارق در حوزه شنگن می ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید