جدایی یاران وفادار ترامپ

به گزارش وبلاگ محمدی، شوک شکست در کالج الکترال هنوز برای دونالد ترامپ تمام نشده بود که میچ مک کانل، رئیس اکثریت جمهوریخواهان سنا با ارسال پیغام تبریک به جو بایدن ضربه کاری را بر پیکر رئیس جمهوری و حامیانش وارد آورد.

جدایی یاران وفادار ترامپ

به گزارش واشنگتن پست، عصر روز دوشنبه زمانی که آرای الکترال، ریاست جمهوری بایدن را قطعی خاطرنشان کرد، اطرافیان و مشاوران ترامپ با اتکا به امتیاز حزبی خود در سنا، کار را تمام شده ندانستند و خاطرنشان کردند پیروز انتخابات سال جاری، 6 ژانویه و در جلسه کنگره معین خواهد شد.

اما ساعاتی از این رجزخوانی ها نگذشته بود که مک کانل مهر سکوت را شکست و به نتیجه الکترال واکنش نشان داد: من به جو بایدن رئیس جمهوری منتخب تبریک می گویم.

اما این پیغام تنها ظاهر ماجرا است و به گفته چندین منبع نزدیک به این سناتور جمهوریخواه، او در پس پرده یکی از معاونان ارشدش جان تون سناتور داکوتای جنوبی را مأمور نموده تا در لابی با نمایندگان جمهوریخواه اجازه ندهد فرایند محکوم به شکست براندازی انتخابات به نتیجه برسد.

به باور تحلیلگران اینکه مک کانل به عنوان قدرتمندترین نماینده جمهوریخواهان در کنگره، بایدن را به رسمیت شناخته است در واقع معنایی جز خط بطلان بر 6 هفته جنجال ترامپ پس از انتخابات ندارد و او جمهوریخواهان را در دوراهی سخت وفاداری به دونالد ترامپ و حفظ اصالت انتخابات قرار داده است.

البته به نظر می رسد او برای ارسال این پیغام همه جوانب را در نظر گرفته چراکه پیش از اینکه پیغام اصلی اش را به رئیس جمهوری جدید و معاونش بدهد، مدحی افراط گونه از اقدامات مؤثر دونالد ترامپ ارائه و سپس از او عبور کرد و به دولت جدید چراغ سبز نشان داد.

بی شک تحرکات داخلی نمایندگان کنگره به رهبری مو بروکس سناتور آلاباما برای یارگیری در راستا تغییر نتیجه انتخابات به سود ترامپ زنگ خطر را برای مک کانل و بسیاری دیگر از جمهوریخواهان به صدا درآورده است، به طوری که گفته می گردد اگر دست کم یک سناتور دیگر به این کمپین بپیوندد جلسه 6 ژانویه کنگره با چالش جدی روبه رو خواهد شد. شواهد نشان می دهد هیچ سناتوری به تازگی به این کمپین نپیوسته است.

از سوی دیگر به گفته تحلیلگران نیویورک تایمز، تغییر موضع مک کانل که یک ماه و نیم در برابر اتهامات بی اساس تقلب در انتخابات سکوت نموده و حتی پیگیری این اتهامات در مراجع قضایی را حق ترامپ می دانست، تنها برای حفظ دو کرسی به جامانده سنا در جورجیا به سود حزب خود بوده است.

در این میان گرچه پیش از این جمهوریخواهانی مانند پل میچل سناتور بازنشسته میشیگان به منزله اعتراض به اقدامات ترامپ، از حزب خداحافظی کرد و سناتور میت رامنی از ایالت یوتا نیز جو بایدن را به رسمیت شناخت و از اقدام مک کانل حمایت کرد اما شماری نیز رئیس سنا را به نقد کشیدند. مارک لوین تحلیلگر سیاسی رادیوی امریکا با لحنی تند مک کانل را مورد خطاب قرار داد و گفت: تو و خیلی از اعضای سنا و مجلس نمایندگان، با یاری ترامپ به این صندلی رسیده اید. مدت زیادی است که در کرسی ریاست بودی، به نظرم زمان آن رسیده که یک تازه نفس جایگزینت گردد.

تحلیلگران سی ان ان بر این باورند که پیغام مک کانل یک اقدام کاملاً نمادین بود چراکه خط پایانی بر دوران ترامپ کشید و با تمایل به سمت بایدن مقدمات شرایط حضور او در کنار رئیس جمهوری جدید را فراهم آورد.

استقبال بایدن، عتاب ترامپ

بایدن که سیاست مصالحه با جمهوریخواهان را در پیش گرفته است وقتی پیغام مک کانل را دریافت کرد، برای نخستین بار پس از انتخابات سال جاری با او تماس گرفت. رئیس جمهوری منتخب که در برابر وبلاگ محمدی این مکالمه را گفت و گویی مثبت عنوان نموده است، گفت: من با او تماس گرفتم تا به خاطر پیغام تبریکش تشکر کنم و به او گفتم گرچه ما اختلاف نظر بسیار زیادی داریم اما کارهای زیادی هست که می توانیم در کنار یکدیگر انجام دهیم.

شاید این تماس در شرایط عادی هیچ اهمیتی نداشت اما غوغای ترامپ در این شش هفته کار را به جایی رسانده است که بسیاری از نمایندگان جمهوریخواه این تماس را نشانه ای برای اثبات شکاف میان حزبشان عنوان کردند.

به نوشته سی ان ان، پس از بایدن، معاونش کاملا هریس نیز که در پیغام مک کانل به عنوان نخستین معاون زن رئیس جمهوری امریکا مورد تقدیر قرار گرفته بود، به رئیس سنا پاسخ داد و گفت: من فکر می کنم این پیغام بسیار مهم و قابل اهمیت است. من میچ مک کانل را به خاطر این اقدام تحسین می کنم. البته همه می دانیم که بهتر بود این کار زودتر انجام می شد اما به هر حال این تأخیر چیزی از اهمیت آن کم نمی کند.

اما به نوشته یورو نیوز، این پیغام مک کانل همانقدر که کام بایدن و هوادارانش را شیرین کرد، برای ترامپ و طرفدارانش مانند زهری تلخ و مرگبار بود. دونالد ترامپ آنقدر از این اتفاق ناخشنود بود که مجبور شد بار دیگر پای لپ تاپش بنشیند و با پیغامی توئیتری رئیس اکثریت جمهوریخواهان را مورد عتاب قرار دهد: میچ؛ 75 میلیون رأی؛ رکوردی برای رئیس جمهوری مستقر در کاخ سفید و رقمی بسیار چشمگیر است. برای عقب نشینی خیلی زود است. حزب جمهوریخواه بالاخره باید جنگیدن را یاد بگیرد. مردم عصبانی هستند!

تدارک آینده با ثبت رکوردهای جدید

در میان این کشمکش ها، جو بایدن با دریافت رأی کالج الکترال قاطعانه تر به جلو گام برداشته و در نخستین سفرش به جورجیا در کمپین تبلیغاتی برای رقابت بر سر دو کرسی به جامانده سنا حضور پیدا کرد. رئیس جمهوری منتخب امریکا در آستانه این کمپین از مردم خواست با انتخاب کاندیداهای دموکرات، اکثریت سنا را همسو با دولت نموده و راستا را برای او تسهیل نمایند: این دو نفر را برای من بفرستید تا ما کنترل سنا را به دست بگیریم.

در همین حال او برای تکمیل کابینه اش اعضای جدیدی را نیز معرفی کرد. انتصاباتی که شگفتی کابینه جدید دولت امریکا را بیشتر کرد. جو بایدن با اعطای وزارت حمل ونقل به پیت بوتجیج برای نخستین بار یکی از رقبای خود در انتخابات درون حزبی را به عنوان مقامی ارشد وارد کابینه اش کرد.

به نوشته یورو نیوز، شهردار سابق ساوت بند ایالت ایندیانا، در صورت کسب رأی اعتماد از سوی سنا، نخستین عضو کابینه دولت فدرال امریکا خواهد بود که گرایش همجنسگرایی داشته و آن را علنی اعلام نموده است. او در صورت ورود به کابینه تصویب یک بسته محرک مالی برای سرمایه گذاری در زیرساخت ها با حمایت دو حزب دموکرات و جمهوریخواه را در برنامه دارد. علاوه بر بوتجیج، رسانه های امریکایی معتقدند بایدن، جنیفر گرانهلم، فرماندار پیشین ایالت میشیگان را نیز به عنوان وزیر انرژی در نظر گرفته است. اگر او نیز رأی اعتماد بگیرد شمار زنان کابینه جدید دولت امریکا به 9 نفر رسیده و رکورد جدیدی در این باره به نام بایدن به ثبت می رسد. در همین حال جینا مک کارتی نیز که سابقه فعالیت در سمت اداره حفاظت از محیط زیست امریکا را دارد، برای پست هماهنگ نماینده ارشد امور اقلیمی در نظر گرفته شده است.

در حال حاضر پس از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، رؤسای جمهوری برزیل و مکزیک نیز به بایدن تبریک گفتند تا کیم جونگ اون رهبر کره شمالی تنها مقام ارشد مطرح در جهان باشد که هنوز واکنشی به کنار رفتن ترامپ نشان نداده است.

منبع: ایران آنلاین

به "جدایی یاران وفادار ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدایی یاران وفادار ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید