در کافه فلسفه کتیبه های فارسی قفقاز آنالیز می شوند

به گزارش وبلاگ محمدی، ایلنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست رسیده، در کافه فلسفه کتیبه های فارسی قفقاز آنالیز می شوند.

در کافه فلسفه کتیبه های فارسی قفقاز آنالیز می شوند

قفقاز تا دو سده پیش بخشی از قلمروی ایران بشمار می رفت و همچنان وارث بسیاری از آثار فرهنگی و تمدنی است که امروزه میراث مشترک ایران و قفقاز را شکل داده اند.

مرتضی رضوانفر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی چند سالی است که در منطقه ها مختلف دنیا از آسیای مرکزی تا قفقاز از هند تا شرق آفریقا در جستجوی کتیبه های فارسی و میراث ایرانی است. بسیاری از عکس هایی که وی در یک دهه گذشته گرد آورده، تنها نشانه هایی است که از این میراث بر جا مانده است، چون بخشی از این آثار در سالهای اخیر و در پی تحولات سیاسی به کلی از میان رفته است.

از آنجا که کتیبه و نوشته در اسلام، نقشی را ایفا می نماید که شمایل و نقاشی در هنر مسیحی دارد، از این رو اطلاعات تاریخی، زبان شناسی و مردم شناسی فراوانی را میتوان از کتیبه ها بدست آورد. بعلاوه بسیاری از این کتیبه ها بر سردر مساجد، امامزاده ها، قلعه های قدیمی و بازار و حمام قرار داشته و نشانگر رونق مالی و جایگاه تمدنی منطقه ها مختلف قفقاز است. میراث مشترک ایران و قفقاز از شمالی ترین نقطه آن یعنی سرزمین اوستیای شمالی تا شمال رود ارس به اشکال مختلف پراکنده است.

مرتضی رضوانفر در نشست ساعت 10 صبح روز آدینه 5 آذر 1400 کافه فلسفه درباره این کتیبه های فارسی قفقاز سخن خواهد گفت و مشاهدات میدانی و پژوهش های خود را با علاقمندان میراث فرهنگی و تمدنی ایران در قفقاز به اشتراک می گذارد در ادامه نیز حامد کاظم زاده از دانشگاه اتاوا با سابقه چندین سال حضور در منطقه ها مختلف قفقاز و پژوهش درباره اقوام ایرانی قفقاز، درباره میراث فرهنگی و تمدنی ایران در این منطقه ها صحبت خواهد نمود. این نشست بصورت زنده از صفحات زیر در اینستاگرام پخش خواهد شد: @bukharamag @cafe-philosophique

منبع: همگردی

به "در کافه فلسفه کتیبه های فارسی قفقاز آنالیز می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در کافه فلسفه کتیبه های فارسی قفقاز آنالیز می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید