زعفران ایرانی از بازار های جهانی جا مانده!

به گزارش وبلاگ محمدی، 92 تا 95 درصد زعفران جهان در ایران فراوری می گردد در حالی که به سبب بی توجهی به سیاست استفاده از فرآورش زعفران و صادرات محصولات فرآورده این محصول تنها 5 درصد از بازار جهانی در دست ایران است.

زعفران ایرانی از بازار های جهانی جا مانده!

به گزارش باشگاه وبلاگ محمدی، غلامرضا میری نائب رئیس شورای ملی زعفران گفت: با توجه به آنکه 92 تا 93 درصد فراوری زعفران را عهده دار هستیم؛ بنابراین مدیریت زعفران در بازار های جهانی مستلزم سرمایه گذاری تازه و ثبات مالی است.

به گفته او، با وجود هزینه کار تحقیقاتی سرمایه گذاران حاضر به پذیرفتن ریسک آن نیستند که براین اساس در شرایط ثبات مالی باید به سمت و سوی صنایع تبدیلی رفت.

نائب رئیس شورای ملی زعفران گفت: در شرایط کنونی ارز آوری حاصل از صادرات 320 میلیون دلار است، درحالی که با صادرات فرآورده های زعفران ارزآوری افزایش خواهد یافت.

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران گفت: هم اکنون در سیاست واردات زعفران ایران به چین، بزرگترین فراوریکننده در معین سیاست ها نقشی ندارد.

حسینی می گوید: با وجود نبود استراتژی و استاندارد واحد برای زعفران همچنان سرگرم سیاست خام فروشی هستیم و تنها شعار بزرگترین فراوریکننده را می دهیم.

گرچه بی توجهی به شناسنامه دار کردن زعفران شاه کلید نیست، اما یکی از راه های توسعه صادرات است که متاسفانه اجرای آن از 10 سال گذشته تا به امروز مغفول مانده است.

به گفته حسینی، بیش از 75 درصد زعفران کاران کمتر از یک هکتار زعفران کاری دارند که با استراتژی مناسب می توان به خام فروشی و تجارت سرانجام داد.

قاسم پیشه ور رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: علی رغم آنکه در فراوری محصولات کشاورزی شرایط مساعدی داریم، اما در بحث فرآوری و تجارت ضعیف هستیم.

به گفته او، با توجه به مسائل فرآوری محصولات استراتژیکی همانند زعفران ناشی از کمبود صنایع تبدیلی احتیاج است که تشکل های صنفی وارد مدار شوند و کار های بسته بندی را انجام دهند تا صادرات به صورت خام و فله انجام نگردد.

پیشه ور می گوید: با وجود فقدان تشکل های بازرگانی، کشاورزان برای دستیابی سریع الوصول به نقدینگی ناشی از هزینه های بالای فراوری و بدهی های معوق چاره ای جز خام فروشی ندارند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: با واگذاری قانون انتزاع می توان انتظار داشت که بازرگانی در واردات و صادرات دیده گردد چرا که برای حل مسائل فراوری و افزایش ارزاوری توجه به این موضوع باید در دستور کار قرار گیرد.

گرچه کشور ما از 3 هزار سال پیش پرچم دار فراوری زعفران در دنیاست، اما با سیاست گذاری نامناسب ممکن است جایگاه بزرگترین فراوریکننده را از دست بدهیم که با این وجود اتخاذ استراتژی بی طرفانه منافع ملی و کشاورزان را در بر می گیرد.

منبع: فرارو

به "زعفران ایرانی از بازار های جهانی جا مانده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زعفران ایرانی از بازار های جهانی جا مانده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید