فوائد و عوارض جانبی ال ـ لیزین

به گزارش وبلاگ محمدی، ال ـ لیزین (L-lysine) اسید آمینه حیاتی بوده و جزء تشکیل دهنده پروتئین ها یعنی اجزاء سازنده بدن می باشد. این اسید آمینه، از فوائد بسیاری برخوردار است و در درمان تبخال و زونا مورد استفاده قرار می گیرد. با این

فوائد و عوارض جانبی ال ـ لیزین

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

ال ـ لیزین (L-lysine) اسید آمینه حیاتی بوده و جزء تشکیل دهنده پروتئین ها یعنی اجزاء سازنده بدن می باشد. این اسید آمینه، از فوائد بسیاری برخوردار است و در درمان تبخال و زونا مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، اندازه بیش از حد لیزین در بدن می تواند موجب بروز برخی عوارض جانبی گردد. به وسیله این مقاله در مورد فوائد و عوارض جانبی ال ـ لیزین اطلاعات بیشتری بدست آورید.

ال ـ لیزین و یا لیزین، اسید آمینه ضروری است بدین معنا که نمی تواند در بدن سنتز یا فراوری گردد و از اینرو بایستی به وسیله مواد غذایی و یا مکمل تأمین گردد. تنها گیاهان و باکتریها از توانایی سنتز این اسید آمینه حیاتی از اسید آسپارتیک برخوردارند. لیزین جزء متشکله مهمی از پروتئینها بوده و از اینرو نقشی حیاتی در رشد ایفاء می کند.

این اسید آمینه در مقادیر کم در غلات یافت می گردد، در حالی که بنشن ها منبع قابل توجهی از لیزین به تعداد می فرایند. مکملهای لیزین امروزه جهت درمان برخی بیماریها مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال، در صورت مصرف بیش از حد مجاز، این مکملها می توانند موجب بروز چندین عارضه جانبی شوند که در ادامه آنها را به همراه فوائد لیزین، منابع خوراکی و مسائل مرتبط با کمبود این اسید آمینه مورد بحث قرار می دهیم.

فوائد ال ـ لیزین

یاری به جذب کلسیم

لیزین به اسم جزء ضروری پروتئین، نقش بسیار قابل توجهی در بدن انسان ایفاء می کند. وجود آن جهت جذب مناسب کلسیم از دستگاه گوارش بسیار مهم است. بعلاوه به حفظ کلسیم یاری می کند. لیزین با تسهیل جذب کلسیم، به افزایش سلامت استخوان یاری نموده و ممکن است در پیشگیری از بروز پوکی استخوان هم یاری نماید. علاوه بر این موارد، لیزین مانعِ از دست رفتن بیش از حد کلسیم به وسیله ادرار می گردد.

تسهیل فراوری بافت های همبند

فراوری آنزیم ها، هورمون ها و آنتی بادی ها را تسهیل ساخته و به تشکیل پروتئین ماهیچه یاری می کند. لیزین به سنتز کولاژن که جزء مهم تشکیل دهنده استخوانها و بافتهای همبند است، یاری می کند. وجود کلاژن جهت حفظ سلامت استخوانها، تاندون، غضروف و پوست مورد احتیاج است.

سبب کاهش کلسترول LDL (کلسترول مضر)

وجود ال ـ لیزین جهت فراوری کارنیتین، که فرایند تبدیل اسیدهای چرب به انرژی را تسهیل می سازد، ضروری است. کارنیتین می تواند نقش مهمی در کاهش سطح کلسترول، به ویژه کلسترول مضر LDL در بدن ایفاء کند. افزایش سطح کلسترول LDL با افزایش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و تصلب شرایین (تنگی عروق به علت رسوب چربی داخل دیواره رگ) همراه است.

یاری به درمان تبخال

لیزین اغلب جهت درمان تاولهای ناشی از عفونت های ویروسی، به ویژه تبخال ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس 1 مورد استفاده قرار می گیرد. می تواند به جلوگیری از رشد این ویروس یاری نموده و در نتیجه فرایند بهبود و کاهش تکرار تبخال را سرعت می بخشد. بعلاوه در بیماری ویروسی دیگری تحت اسم زونا که با راش یا جوش پوستی معین می گردد، مفید است.

یاری به کاهش درد

اعتقاد بر این است که اشکال خاصی از لیزین بعلاوه دارای خواص ضد التهابی بوده و از اینرو، ممکن است در کاهش درد و التهاب مؤثر باشد. می تواند در بیماریهایی مانند میگرن هم مفید باشد.

کاهش علائم آنژین صدری

ال ـ لیزین می تواند به کاهش علائم مرتبط با بیماری قلبی تحت اسم آنژین صدری هنگامی که همراه با ویتامین C مصرف گردد، یاری نماید. هر دو این مواد مغذی معین شده است که در کاهش درد قفسه سینه مرتبط با این بیماری مؤثر می باشند.

عوارض جانبی ناشی از ال ـ لیزین

تا به امروز عوارض جانبی مهمی از ال ـ لیزین کشف نشده است، بویژه در صورتی که از منابع غذایی تأمین شوند. با این حال، دوز یا اندازه بالای مکمل لیزین معین شده است که موجب شکل گیری سنگ کیسه صفرا می گردد.

بعلاوه اعتقاد بر این است که مصرف اندازه بیش از حد لیزین طی یک دوره زمانی طولانی سطح کلسترول و تری گلیسیریدها را در بدن افزایش می دهد. بنابراین افرادی که سابقه مسائل قلبی و یا قلبی عروقی دارند، بایستی پیش از اقدام به مصرف مکلمهای لیزین با پزشک خود مشورت نمایند.

از آنجا که لیزین جهت جذب با آرژنین کامل می گردد، مصرف بیش از حد مکملهای لیزین می تواند سطح اسید آمینه آرژنین را کاهش دهد.

زنان باردار و شیرده نبایستی مکمل این اسید آمینه را بدون مشورت با پزشک مصرف نمایند. همین حالت برای افرادی که دارای مسائل کلیوی و کبدی هستند صدق می کند.

مکملهای ال ـ لیزین می تواند با برخی آنتی بیوتیکها تداخل داشته و بنابراین، در صورتی هرگونه آنتی بیوتیکی مصرف می کنید، پیش از مصرف این مکمل با پزشک خود صحبت کنید.

برخی افراد ممکن است نسبت به مکملهای لیزین واکنشهای آلرژیک از خود نشان دهند که می تواند در قالب جوش یا دانه، سرگیجه، تورم لبها و زبان و تنگی نفس تظاهر نماید.

کمبود ال ـ لیزین

کمبود لیزین ممکن است با تشکیل سنگ کلیه و سایر مسائل مرتبط با سلامت، مانند تهوع، سرگیجه، از دست دادن اشتها، خستگی، کم خونی، ریزش مو و اختلالات دستگاه تناسلی در ارتباط باشد. از آنجا که یکی از اسیدهای آمینه حیاتی است، کمبود آن می تواند از سرعت رشد و تکامل طبیعی جلوگیری کند. کمبود این اسید آمینه بعلاوه ممکن است به بروز آسم، سطح پایینی از هورمون تیروئید و عفونتهای ویروسی طولانی مدت منجر گردد.

منابع غذایی

ما می توانیم اندازه مورد احتیاج لیزین را از رژیم غذایی روزانه خود دریافت کنیم. مواد غذایی همانند گوشت، خصوصاً گوشت قرمز، ماکیان، ماهی هایی مانند ماهی کاد، گربه ماهی و ساردین، تخم مرغ، آجیل یا مغز گیاهی و پنیر برخی از منابع خوب این اسید آمینه می باشند. برخی از منابع گیاهی مهم لیزین، سویا، لوبیا، حبوبات، عدس، کوینولا، گندم سیاه، و اسفناج می باشند. لیزین با شکر اتصال برقرار می کند، از اینرو جذب لیزین از مواد غذایی قندی به وسیله بدن سخت می باشد. بنابراین، چنانچه رژیم غذایی شما حاوی مقادیر بالایی محصولات قندی است می توانید مکملهای لیزین را برگزینید.

مکملهای ال ـ لیزین

مکملهای لیزین معمولاً به وسیله افراد گیاهخوار استفاده می گردد به این علت که رژیم غذایی آنها شامل پروتئینهای حیوانی یعنی منبع اصلی این اسید آمینه نیست. مکملهای لیزین بعلاوه می توانند مورد احتیاج برخی بیماریهایی که موجب از دست دادن پروتئین می شوند، مانند سوختگی و زخم های بزرگ باشند. غیر از این موارد، ورزشکاران و بدنسازان بعلاوه افراد مبتلا به تبخال و زونا معین شده است که از مکملهای لیزین مصرف می نمایند.

در مورد اندازه مصرف آن، همیشه بهتر است با پزشک خود صحبت کنید. معمولاً اندازه و دوز آن مطابق با وزن بدن معین می گردد. بعقیده مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، برای افراد 13 سال و بالاتر، دوز مصرفی توصیه شده روزانه لیزین 12 میلی گرم از هر کیلوگرم وزن بدن است.

در مجموع، لیزین اسید آمینه مهمی است که نقشی اساسی را در بسیاری از فرایندهای حیاتی ایفاء می کند. اما مکملهای این اسید آمینه را بایستی در مقادیر مورد احتیاج مصرف نمود به این علت که مصرف بیش از حد و یا اوردوز آنها می تواند به مسائل مختلفی در سلامت منجر گردد. بعلاوه حتماً پیش از مصرف مکملهای لیزین با پزشکی حاذق مشورت نمایید خصوصاً در صورتی که متبلا به نوعی بیماری بوده و یا تحت درمان دارویی قرار داشته باشید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون

به "فوائد و عوارض جانبی ال ـ لیزین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوائد و عوارض جانبی ال ـ لیزین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید