مقبره الشعرای تبریز ، تجلی تاریخ پر افتخار ادبیات ایران

به گزارش وبلاگ محمدی، تبریز را باید شهر ادیبان و بزرگان دانست، شهری که تاریخش پر از افتخارهای ملی بوده است. این شهر در دل خود شاعران، ادیبان و نویسندگان متعددی را پرورش داده که هر کدام نقش پر رنگی در اعتلای جایگاه فرهنگی ایران در بین جهانیان به عهده داشته اند. تبریز آرامگاه ابدی بیش از 400 نامدار هنر و ادبیات ایران است که در طول تاریخ افتخاری برای ایران آفریده اند و اکنون در مقبره الشعرای تبریز آرام گرفته اند. این گنجینه توریستی در محله تاریخی سُرخاب شهر واقع شده و نماد خوش رنگ ولعابی از فرهنگ و غنای ادبی تبریز به شمار میرود. با خبرنگاران آماده رفتن به بافت تاریخی شهر شوید تا سری به مقبره الشعرای تبریز بزنیم و با بزرگان کشورمان دیداری تازه کنیم.

مقبره الشعرای تبریز ، تجلی تاریخ پر افتخار ادبیات ایران

مقبره الشعرای تبریز ، تجلی تلفیق هنر معماری و گنجینه ادبی

این سازه هندسه وار با طاق های تنیده در هم، علاوه بر ارزش ادبی گران بهایش، یکی از جاذبه های معماری تبریز در صنعت گردشگری نیز محسوب می شود. خلاقیتی که در طراحی این سازه به کار رفته، حاصل ذوق و سلیقه آقای فروزان مهر است. طرح ایشان در مسابقه ای که سال 50 برای نماد این آرامگاه برگزار شده بود، انتخاب شد و تا امروز زینت بخش شهر تبریز شده است. نکته جالبی که در طراحی این بنا مشهود است، تلفیق هوشمندانه المان های معماری سنتی با سبک مدرن است، به گونه ای که در ثانیه های اول نگاه را به خود جذب می نماید و به ژرفای هندسه خود می برد. چشم نوازی این اثر تاریخ انقضا ندارد و از گذشته تا به امروز برای عاشقان معماری دلچسب بوده است.

شهر مشتاقان ادبیات و عرفان

تبریز از دیرباز بین شاعران و ادیبان برای سکونت پر هوادار بوده و خیلی از این نامداران زاده تبریز نبودند، اما به این شهر مهاجرت نموده اند. بعد از این که حکومت اتابکان آذربایجان در تبریز رسمی شد، خیلی از عارفان و شعرا که شیفته آرامش عاری از جنگ و درگیری بودند، به این منطقه آمدند. همانند خاقانی که از شروان و شاهپور نیشابوری از خراسان مهاجرت کردند. برای همین تجمع آرامگاه ادیبان ایرانی در این دیار، امری بدیهی است. حظیره الشعرا، حظیره القضاه و قبرستان سرخاب از نام های قدیمی مقبره الشعرا هستند. قدمت این مقبره به بعد از قرن 8 برمی شود؛ در کتاب لباب الباب اثر محمد عوفی درباره آرامگاه خاقانی و فارابی در مقبره الشعرا گفته شده و بعلاوه در کتاب نزهه القلوب حمدالله مستوفی در سال 740ه.ق در خصوص گورستان سرخاب نشانه هایی یافت می شود.

شاعرانی که در این دیار خفته اند

در مقبره الشعرای تبریز ادیبان به نامی همانند خاقانی شروانی، لسانی شیرازی، فارابی، اسدی طوسی، ظهیر فارابی، شیخ محمد خیابانی، ثقه الاسلام تبریزی، استاد میرزا طاهر خوشنویس تبریزی و… آرام گرفته اند که در بین این اسامی، محمد حسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، نام آشناترین شاعر معاصری است که در این مقبره آرمیده است و قبر وی مشهود است. شهریار در کنار خاقانی، شاعر به نام قرن شش دفن شده است. شهریار متولد 1285 هجری شمسی در تبریز است که در جوانی به واسطه استعداد فوق العاده اش در غزل سرایی و نوازندگی سه تار مشهور و محبوب شد.

این شاعر به هر دو زبان قارسی و ترکی شعر می سرود و مهم ترین آثار ماندگار وی منظومه حدربابایه سلام است که با ادبیات شیرین ترکی آذربایجانی، شیفتگان شعر و ادب را مجذوب خود نموده است. این شاعر که روزگار پر افراز و نشیبی را به خود دید، پایان در سال 67 در بیمارستان مهر ایران فوت کرد و جسم وی برای همواره در مقبره الشعرای تبریز آرام گرفت.

اگر اهل هنر و ادبیات باشید، بدون شک به محافلی که یادی از ادیبان و هنرمندان می نمایند، علاقمند هستید. پس حتماً به شهر همواره طناز تبریز و محله ششگلان آن بروید و خودتان را به خیابان ثقه الاسلام و سپس به خیابان عرفان برسانید. سری به مقبره الشعرا بزنید و سراغی از نامداران ایرانی بگیرید. در نزدیکی این مقبره می توانید از موزه قاجار و بقعه سید حمزه هم تماشا کنید. وبلاگ محمدی منتظر است تا دیده ها و نظرات جالب شما را درباره این مکان بداند.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور

به "مقبره الشعرای تبریز ، تجلی تاریخ پر افتخار ادبیات ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقبره الشعرای تبریز ، تجلی تاریخ پر افتخار ادبیات ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید