موزه ها را با این دستورالعملِ تصویری ببینید

به گزارش وبلاگ محمدی، موزه ها با دستور رییس جمهور فعالیت خود را از سرگرفته اند، فعالیتی که مدیر اداره کل موزه ها معتقد است با رعایت پروتکل ها در سطح جهانی هم در حال اجرا است.

موزه ها را با این دستورالعملِ تصویری ببینید

به گزارش وبلاگ محمدی به نقل از ایسنا، از سوی دیگر، موزه داران، اعضای ایکوم ایران و بعضی از موزه ها در نخستین قدم علاوه بر پروتکل هایی که اداره کل موزه ها همه تاکید خود را روی آن گذاشته است، اقدام به تهیه پوسترهایی با تصاویری نموده اند که انجام دستورالعمل های خاص را به مخاطبان موزه ای آموزش می دهند.

هر چند در این میان لزوم آموزش به موزه داران قبل از بازگشایی موزه ها طبق گفته های معاون میراث فرهنگی، یا لزوم بازگشایی موزه ها به صورت پلکانی بنا به درخواست رییس ایکوم ایران از مواردی بودند که در این اتفاق مورد بی توجهی قرار گرفتند و به گفته محمدرضا کارگر - مدیر اداره کل موزه ها و اموال منقول تاریخی - با ابلاغِ شامگاهی وزیر میراث فرهنگی در همان روزِ اعلام ستاد مبلرزه با کرونا، موزه ها به مرور فعالیت خود را شروع کردند.

در این بین بعضی از موزه ها به دنبال لزومِ تهیه پروتکل های اختصاصی برای فضاهای موزه ای خاص خود مانند موزه ملی ایران می توانند محدودیت ها و قوانینِ خاصی برای بازدیدهای موزه ای شان برنامه ریزی نمایند.

کارگر در گفت وگو با ایسنا با تاکید بر شروع فعالیت موزه ها، می گوید: قبل از این که دستور برای فعالیتِ دوباره موزه ها بیاید، چند پروتکل برای آن ها فرستاده شده بود. یک دستورالعمل به وسیله پژوهشکده حفاظت و بازسازی میراث فرهنگی، یک دستورالعملِ تهیه شده توسط اداره کل موزه ها که بر اساس پروتکل های جهانی در رابطه با موزه ها و محوطه های تاریخی تنظیم شده است و از سوی دیگر هر موزه نیز باید پروتکلی به صورت اختصاصی و با توجه به شرایط خاصِ موزه خود تنظیم و تدوین کند.

او با اشاره به این نکته که در حال حاضر چیز خاصی برای آموزش به جز دستورالعمل های موجود وجود ندارد، ادامه می دهد: با این وجود در بحث حفاظتِ شیمیایی، پژوهشکده حفاظت و بازسازی میراث فرهنگی در حال رفع کردن بعضی اشکالات است تا در صورت لزوم به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به سوالاتِ مرتبط با اجرای پروتکل پاسخ داده گردد.

وی اما تاکید می نماید: در صورتی که ستادِ کرونا در یک استان یا شهر دستور تعطیلی موزه ها را بدهد، قطعا انجام می گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "موزه ها را با این دستورالعملِ تصویری ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه ها را با این دستورالعملِ تصویری ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید