همکاری وزارتخانه های نفت و نیرو برای ذخیره سازی سوخت

به گزارش وبلاگ محمدی، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران و سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه در 100 روز نخست دولت سیزدهم نسبت به پیگیری جدی برای تامین برق پایدار در زمستان سال جاری اقدام شده است، گفت: به این منظور ذخیره سازی سوخت با همکاری وزارت نفت در حال اجرا است.

همکاری وزارتخانه های نفت و نیرو برای ذخیره سازی سوخت

به گزارش گروه مالی وبلاگ محمدی، نگرانی از تامین به موقع سوخت نیروگاه ها این روز ها به یکی از دغدغه های اصلی صنعت برق تبدیل شده است، زیرا هر چه اندازه مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری افزایش یابد، امکان تامین سوخت گاز مورد احتیاج نیروگاه ها دشوارتر خواهد شد.

پیشتر مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه در نخستین روز آذرماه 748 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در کشور مصرف شده، از شروع محدودیت گازرسانی به صنایع و پتروشیمی های کشور اطلاع داد.

محمدرضا جولایی اضافه نمود: اندازه مصرف گاز طبیعی روز اول آذر ماه در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده 521 میلیون متر مکعب، صنایع عمده 129 میلیون مترمکعب و نیروگاه ها 98 میلیون متر مکعب بوده است و نیز اندازه گاز تزریق شده به شبکه خطوط سراسری هم در این زمان 811 میلیون متر مکعب بود.

بر اساس وزارت نیرو، مصطفی رجبی مشهدی اضافه نمود: هم اکنون شرایط مخازن سوخت نسبت به سال گذشته بهتر است و حدود 15 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته سوخت بیشتری ذخیره سازی شده است.

وی با اشاره به اینکه اقدام هایی هم برای کاهش سوخت مایع در نیروگاه ها اجرا شده است، اظهار داشت: با برنامه ریزی های اجرا شده، مصرف سوخت مایع از حدود 230 میلیون لیتر به 205 میلیون لیتر کاهش یافته است.

رجبی مشهدی بعلاوه از تشدید نظارت ها برای کاهش مصرف برق اداره ها اطلاع داد و گفت: بر این اساس همه اداره ها باید پس از خاتمه وقت اداری، تا حد امکان نسبت به کاهش و یا قطع مصارف خود اقدام نمایند.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: در بخش روشنایی معابر نیز با بهینه سازی روشنایی ها، مصرف در این بخش حدود 300 مگاوات کاهش یافته است که صرفه جویی خوبی از این محل در مصرف سوخت صورت می گیرد.

رجبی مشهدی درباره واردات برق نیز گفت: در حال حاضر واردات برق از ترکمنستان را افزایش داده ایم که با این کار نیز روزانه حدود 1.5 میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی می گردد.

وی اضافه نمود: در کنار همه این برنامه ریزی ها و فعالیت های اجرا شده، با هماهنگی وزارت نفت، نسبت به تخصیص سوخت به نیروگاه هایی با راندمان بالا نیز اقدام مناسبی اجرا شده است.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه این فعالیت ها به منظور گذر از زمستان بدون اعمال خاموشی و محدودیت در تامین برق انجام می گردد، به نقش مردم در بهینه سازی مصرف برق و انرژی پرداخت و اظهار داشت: شاید مهمترین و برترین صرفه جویی این روز ها در بخش گرمایش باشد. تنظیم دمای منزل در این خصوص بسیار تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: می توان دما را روی 18 درجه گذاشت و اگر وسیله برقی استفاده نمی کنیم آن را از برق جدا کنیم که مصرفی جزئی، اما تاثیرگذار دارد. با انجام چند اقدام ساده می توان برای کاهش مصرف انرژی و تامین برق پایدار برای همه مردم همراه شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "همکاری وزارتخانه های نفت و نیرو برای ذخیره سازی سوخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری وزارتخانه های نفت و نیرو برای ذخیره سازی سوخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید