وقتی همه چیز هوشمند می شود

به گزارش وبلاگ محمدی، اینترنت اشیا (Intenet of Things) سازوکاری منسجم و به هم پیوسته از تجهیزات رایانه ای، ماشین های مکانیکی و دیجیتال، اشیا، حیوانات یا افرادی است که هرکدام هویت منحصر به فردی دارند و از قابلیت انتقال داده ها در بستر یک شبکه، بدون نیاز به تعامل های انسانی برخوردارند.

وقتی همه چیز هوشمند می شود

در اینترنت اشیا، یک شیء می تواند انسانی باشد که یک مچ بند پایش شرایط سلامتی را به مچ دستش بسته است یا حیوانی باشد که یک دستگاه مکان یاب در بدنش کار گذاشته شده است.

یا خودرویی باشد که بروز اشکال فنی در هر یک از بخش هایش را به راننده اطلاع می دهد یا هر شیء دیگری که توانایی ارسال و دریافت داده ها را روی یک شبکه دارد.

امروزه از اینترنت اشیا در طیف بسیار وسیعی از کسب وکارها استفاده می شود تا به کمک آن میزان کارایی و اثربخشی افزایش یابد.

یکی از شرکت هایی که در سال 96 و با هدف فعالیت اجرایی و ارائه راهکارهای هوشمندسازی مبتنی بر اینترنت اشیا وارد عرصه شد، شرکت هوشمند نگار اینترنت اشیا است که خدمات جالب توجهی در این حوزه ارائه کرده است.

حوزه فعالیت هوشمند نگار تمام لایه های اینترنت اشیا را تحت پوشش قرار داده و از تولید محصول گرفته تا اجرای طرح های هوشمندسازی را در بر می گیرد.

با توجه به این که فناوری ها پیوسته در حال پیشرفت و به روزشدن هستند، شرکت هوشمند نگار دانش روز جهان در حوزه اینترنت اشیا را بومی سازی می کند تا فاصله با رقبای جهانی فعال در این زمینه را کاهش داده و بتواند محصولاتی قابل رقابت با آنها تولید کند.

اینترنت اشیا چهارچوبی است که از چهار لایه تشکیل می شود:

لایه سخت افزار: شرکت های فعال در حوزه تولید سخت افزار.

لایه شبکه و ارتباطات: شرکت های فعال در حوزه ارتباطات و بسترهای ارتباطی.

لایه پلتفرم و هوش مصنوعی: شرکت های فعال در حوزه پلتفرم و هوش مصنوعی.

لایه نرم افزارهای کاربردی: شرکت های فعال در حوزه برنامه نویسی و تولید نرم افزار.

بومی سازی اینترنت اشیا

سمیه علایی، کننده شرکت هوشمند نگار اینترنت اشیا، درباره فعالیت های کنونی این شرکت به جام جم می گوید: ما تیم های مختلفی را در زمینه های سخت افزار، شبکه و ارتباطات، هوش مصنوعی و پلتفرم، نرم افزار و امنیت داریم که از افراد مستعد، نخبه و آموزش دیده تشکیل شده اند.

یکی از مراکزی که مفاهیم و کاربردهای اینترنت اشیا را به صورت عملیاتی تدریس می کند و عمده نیروهای ما از دانش پذیران این مرکز جذب شده اند، مرکز تحقیقات اینترنت اشیاء است.

او در ادامه محصولات شرکت را در چهار دسته بندی مختلف معرفی کرده و می گوید: شرکت ما با ادغام هر چهار لایه از اینترنت اشیا، پیروز به تولید محصولاتی شده است که صرفا سخت افزاری نیستند؛ می توان گفت در بیشتر موارد محصولات ما را سامانه ها تشکیل می دهند. در مجموع محصولات ما در یکی از حوزه های کشاورزی هوشمند، مدیریت هوشمند حمل ونقل زنجیره سرد، امنیت خانه های هوشمند و گیت وِی (هاب اینترنت اشیا) قرار می گیرند.

کشاورزی هوشمند

ما در کشورمان حدود 11میلیون هکتار زمین های زراعی، یک میلیون و 800هزار هکتار باغات و بیش از 18هزار هکتار گلخانه داریم که با توجه به کمبود آب در کشور و میزان بالای هدررفت انرژی در صنایع کشاورزی، با کاهش نرخ بهره وری و سوددهی روبه رو هستیم.

از طرف دیگر تأمین نیروی انسانی مورد نیاز برای برطرف کردن فوری مسائلی که در مزارع و باغات حادث می شود، امری تقریبا محال است.

با درنظردریافت همه این مسائل، شرکت هوشمند نگار در حوزه مدیریت هوشمند کشاورزی وارد عرصه شده است و به همین دلیل یک پروژه آزمایشی با همکاری مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی در استان البرز در دست اجرا است.

فاز اول این پروژه پایلوت در اسفند سال جاری راه اندازی می شود و انتظار می رود همزمان با اجرای آن، مسائل و معایبی که با هوشمندسازی مزارع برطرف می شوند تعیین شده و گام بلندی در راستا هوشمندسازی کشاورزی کشور برداشته شود.

مدیریت هوشمند حمل ونقل زنجیره سرد

خیلی از شرکت های دارویی، لبنیاتی و پروتئینی برای رساندن محموله به مقصد با مشکل روبرو بودند؛ زیاد بودن بعد مسافت و زمان زیادی که محموله در یخچال کامیونت ها واقع شده است و همچنین ایرادهایی که ممکن است برای سیستم تهویه کامیونت رخ بدهد و راننده متوجه آن نشود، مواردی بودند که باعث خراب شدن محصول و ضررهای مالی بزرگ برای این شرکت ها می شدند.

از این رو ما در شرکت هوشمند نگار تجهیزاتی را طراحی و تولید کرده ایم که امکان پایش مستمر دما و رطوبت هوای داخل کابین کامیونت ها را میسر کرده و به صورت لحظه ای محل تردد و توقف آنها را تعیین می کنند. قابلیت دیگری که در سامانه ما ایجاد شده است، هشدار به راننده در صورت بازماندن درِ کابین یا سبک شدن وزن محموله است. همچنین اعلام توقف خودروی حمل محموله در مناطق غیرمجاز هم در سامانه ما پیش بینی شده است. این محصول نسبت به مشابه خارجی آن بسیار ارزان تر و مقرون به صرفه تر است و هم اکنون با یک شرکت دارویی در حال عقد قرارداد هستیم تا 100 دستگاه از ناوگان حمل و نقل آن شرکت را تجهیز کنیم.

امنیت هوشمند خانه و ساختمان

با استفاده از تجهیزاتی که برای این حوزه طراحی و تولید کرده اند، امکان تحت نظر دریافت ورود و خروج افراد، تشخیص حرکت کردن شیء یا شخص در منزل، هشدار وقوع آتش سوزی و امنیت لوازم الکترونیکی موجود در منزل را ایجاد کرده اند و کارکردن با این سامانه بسیار راحت تر و از لحاظ قمیتی بسیار ارزان تر از نمونه های خارجی آن است.

نکته بسیار مهم در این حوزه، تأمین امنیت داده هاست؛ تا پیش از این، اطلاعات خانه شما روی پلتفرم های خارجی انتقال پیدا می کردند که درواقع در دسترس ما قرار نداشتند و در صورتی که از آنها سوء استفاده ای می شد، امکان تعقیب قضایی برای ما وجود نداشت. اما شرکت هوشمند نگار این نقص امنیتی را برطرف کرده و امکان ذخیره داده ها در بانک های اطلاعاتی موجود در کشور را فرآهم کرده است.

تجهیزات سخت افزاری

تمام داده های تولید شده در لایه دوم از معماری اینترنت اشیا که در واقع لایه ارتباطات است، نیاز به یک مجموعه از تجهیزات سخت افزاری دارند که این داده ها را جمع آوری کرده و برای تحلیل و پایش به لایه سوم که پلتفرم ها هستند ارسال کند. به این دستگاه ها که کار جمع آوری داده ها از سنسورها را برعهده دارند گیت وِی (Gateway) یا هاب اینترنت اشیاء گفته می شود.

علایی می گوید: ما در شرکتمان پیروز شده ایم گیت وی ها را هم بومی سازی و تولید کنیم که در مقایسه با نمونه های خارجی بسیار ارزان تر و مقرون به صرفه تر هستند.

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه وبلاگ محمدی

منبع: جام جم آنلاین

به "وقتی همه چیز هوشمند می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی همه چیز هوشمند می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید