پنج مفهوم کلیدی که مدیران باید بدانند

به گزارش وبلاگ محمدی، اینکه مدیران چه کارهایی انجام دهند و چه رفتارهایی داشته باشند تا هم از دید خود و کارمندان و هم از نظر رقبای تجاری شرکت به اسم مدیری کارآمد به نظر آیند، به عوامل بسیاری بستگی دارد. برای مثال، تأثیرگذاری یک مدیر پیروز به توانایی اش در راهنمایی روابط مربوط می گردد، ضمن آنکه این پیروزیت به بعضی اقدامات معمول برای حل مسائل پیچیده، پیاده سازی راهکار ها و تغییر در نوع راهنمایی تیم (بدون در نظر گرفتن موانع بزرگ) و البته حمایت سایر مدیران در ایجاد تغییر در سازمان هم بستگی دارد. علاوه بر اینها، انعطاف پذیری و ارتباط خوب و همکاری، کلید اصلی پیروزیت یک مدیر محسوب می گردد. در این نوشتار به معرفی پنج راهکار کلیدی برای پیروزیت بیشتر مدیران می پردازیم.

پنج مفهوم کلیدی که مدیران باید بدانند

1. تشخیص موارد کلیدی

هر سازمانی برای پیشرفت خود مبانی و اصولی دارد. دیدار با افراد متعدد در هر سطح و شغلی و بعلاوه پرسیدن پرسش های درست و مناسب به تشخیص این موارد یاری خواهند کرد. مدیر با گفت وگو با افرادی که در سطوح مختلف سازمان هستند، می تواند دیدگاه درستی نسبت به فرایند تصمیم گیری به دست آورد، ضمن اینکه جمع آوری و طبقه بندی اطلاعات برای درک بهتر سازمان در مقابل مسائل سطح واحد، می تواند مفید باشد. تحقیقات یاری می نمایند تا اطلاعات مفیدی به دست بیایند و مدیر را قادر سازند تا چالش ها را با روشی مسالمت آمیز حل نماید. بعلاوه استفاده از اطلاعات به دست آمده می تواند راهی برای حل مسائل و حذف احساسات منفی در سازمان باشد.

در واقع مهم است تا یافته های خود را اولویت بندی و تعیین کنیم که کدام وظیفه نیازمند مشارکت بیشتری است.

2. کوشش برای همسویی

در واقع همه می دانند که رفتار با دیگران، طراحی سازمانی و رسیدن به اهداف شرکت کار آسانی نیست. مدیران باید در خصوص منظره و ارزش های شرکت به توافق برسند، با این توافق می توان هدف اصلی و ارزش های شرکت را به همکاران هم اعلام نمود. به این منظور باید طراحی و برنامه ریزی درستی را برای سازمان انتخاب کنیم تا بتوانیم همکاری و ارتباطات داخلی را پشتیبانی کنیم. بنابراین، مدیران باید اطمینان حاصل نمایند که موانع اخلاقی سر راه وجود ندارند و این برنامه ها انگیزه رفتارهای مطلوب هر واحد تجاری و عملکرد آن هستند. ضمن اینکه، همسوسازی اهدافِ یک بخش با اهداف سازمانی، حرکت شرکت در جهت درست را تضمین می نماید و به مدیر یاری خواهد نمود تا همکاران را تحت نظر بگیرد و به دستاوردهای خود مفتخر باشد.

3. کشف برترین استعدادها و سرمایهگذاری روی آنها

مدیران تنها به میزانی که رهبری می نمایند، مؤثر هستند. آنها باید به سرعت بدترین و برترین اجرانمایندگان و حامیان فرهنگی را شناسایی نمایند. برای این کار ملزم هستند تا بدترین اجرانمایندگان را حذف و استعدادهای بهتری را جایگزین نمایند تا موجب بهبود استانداردهای کل سازمان شوند. بعلاوه به برترین استعدادهای موجود در سازمان خود منابعی اهدا نمایند تا تأثیر آنها را به حداکثر برسانند و این اطمینان را یابند که صدایشان شنیده می گردد. در حقیقت مدیران با داشتن اندکی استعداد هم می توانند بر روی آموزش افراد و فراهم کردن فرصت های رهبری تمرکز نمایند.

4. کوشش های برنامه ریزی مشارکتی

مشارکت در توسعه برنامه های استراتژیک، بودجه، عملیاتی، و طرح های پروژه به مدیر امکان می دهد منابع را به سمت مهم ترین کوشش ها راهنمایی کند. طرح استراتژیک آن چیزی را توصیف می نماید که باید طی 3 تا 5 سال آینده اتفاق بیفتد. برنامه بود جه یاری می نماید تا یک مدیر تعیین سازد که در چه مواردی می توان سرمایه را به مهم ترین پروژه ها بازگرداند. برنامه عملیاتی همه بخش ها را یکپارچه می نماید و شامل یک بودجه فناوری اطلاعات برای بهبود کارایی هم هست. برنامه های پروژه یاری می نمایند تا اطمینان حاصل گردد که هر واحد در جهت اهداف کل شرکت کار می نماید. مدیر باید اطمینان داشته باشد که نقش او به وسیله همه از جمله خودش به وضوح قابل درک است.

5. شناسایی مسائل و بهبود آنها

حلقه های بازخورد برای هر فرایند به سازمان یاری می نماید تا به طور مداوم بهبود یابد. شناسایی ضایعات یا کارهای غیرضروری موجب رها شدن منابع می گردد تا در جای مناسبی استفاده شوند. پاداش دادن به کارمندان برای رفع تنگناها در کنار حذف فراوری بیش از حد و حذف اولویت بندی های نامناسب، به ایجاد فرهنگ بهبودِ مستمر یاری می نماید. مدیر باید معیارهای اصلی را کنترل کند تا دریابد که آیا اهداف سازمان برآورده شده و پیشرفت های مؤثر اجرا شده است یا نه. ضمناً، یک مدیر خوب باید خلأ مدیریتی را پر کند، مسائل بزرگ را رفع سازد و استراتژی اصلی را در هماهنگی با رهبری ارشد اجرا کند. از همه مهم تر، یک مدیر باید ارتباط دهنده و همکار تأثیرگذاری باشد تا افراد تمایل یابند با او کار نمایند.

مترجم: آزاده ارشدی، کارشناس روابط عمومی و برندینگ فناپ

منبع: شبکه چی

به "پنج مفهوم کلیدی که مدیران باید بدانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنج مفهوم کلیدی که مدیران باید بدانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید