کوهرنگ روی دور تند پس لرزه

به گزارش وبلاگ محمدی، خبرنگاران/چهارمحال و بختیاری زمین لرزه ای به بزرگی 5.7 ریشتر روز دوشنبه 12 مهرماه شهرستان کوهرنگ از توابع چهارمحال و بختیاری را لرزاند، شدت زلزله به مقدار ای بود که در استان های اصفهان و خوزستان هم احساس شد، پس از وقوع زلزله پس لرزه های متعددی تا به امروز این شهرستان را تحت تاثیر قرار داده است، به گونه ای که خسارات زلزله قبلی هم در پس لرزه پنج ریشتری تشدید شد.

کوهرنگ روی دور تند پس لرزه

به گزارش وبلاگ محمدی، چهارمحال و بختیاری به علت وجود گسل های مختلف از نقاط زلزله خیز در کشور محسوب می گردد که در این بین شهرستان های کوهرنگ، اردل، شهر ناغان، گندمان و بلداجی بیش تر از سایر نقاط در معرض خطرپذیری قرار دارند.

بسیاری از منازل واقع در منطقه ها محروم و نقاط زلزله خیز در چهارمحال و بختیاری از ایمنی بالایی در برابر زلزله برخوردار نیستند و این منازل مسکونی در حوادثی مانند زلزله، سیل، صاعقه و ... بسیار آسیب پذیر هستند، خوشبختانه زلزله اخیر در شهرستان کوهرنگ تلفات جانی در پی نداشت و به علت عمق بالای زلزله خسارات چشمگیری هم به منازل و زیرساخت ها وارد نشد، اما نباید به این مسئله خوشبین باشیم، زیرا هر لحظه امکان وقوع زلزله با شدت بیش تر در این منطقه ها وجود دارد و ممکن است جان مردم در این منطقه را تهدید کند.

شهرستان کوهرنگ جزو منطقه ها سردسیر و کوهستانی در چهارمحال و بختیاری و حتی در کشور محسوب می گردد، جاده های ارتباطی روستاهای این شهرستان بعد از اولین بارش به مدت شش ماه مسدود می گردد و دسترسی به این روستاها بسیار سخت خواهد بود، بنابراین باید تا قبل از آغازش بارش ها به سرعت تدبیری برای منطقه ها زلزله زده برای اسکان موقت و بازسازی منازل، بهسازی منابع تامین آب و اصلاح محورهای ارتباطی آسیب دیده از زلزله اندیشیده گردد.

قطعا وقوع حوادثی مانند زلزله در استان لرزه خیز چهارمحال و بختیاری دور از انتظار نیست و هر لحظه ممکن است جان مردم در اثر وقوع زلزله در معرض خطر قرار بگیرد، بنابراین مقاوم سازی منازل مسکونی در شهرها و روستاها اهمیت بالایی پیدا می نماید.

وقوع پس لرزه های متعدد در شهرستان کوهرنگ پس از زلزله 5.7 ریشتری

خسرو کیانی- مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری از خسارت 600 میلیارد تومانی زلزله در شهرستان کوهرنگ به بخش های مسکونی، تجاری، کشاورزی، ساختمان های دولتی، مدارس، مساجد، سالن های ورزشی، محورهای مواصلاتی، منابع تامین آب، زیربنایی و ایلراه های عشایری اطلاع داد و اظهار کرد: زلزله 5.7 ریشتری روز 12 مهرماه در مرز استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری رخ داد و در استان های مجاور هم احساس شد.

وی با بیان اینکه در بحث سنجش خسارات زلزله دو مقایس عمق زمین و مرکالی مدنظر قرار می گیرد، گفت: مرکالی زلزله عموما عددی بین یک تا 12 است، در زلزله اخیر مرکالی زلزله 6.5 بود که نشان دهنده قدرت میانه زلزله بود و البته عمق بالای زلزله و کوهستانی بودن منطقه هم در کاهش این خسارات تاثیرگذار بود.

کیانی با تاکید بر اینکه بالای 60 پس لرزه تا به امروز شهرستان کوهرنگ را لرزانده است، گفت: بزرگی این پس لرزه ها 4.6، 4.2 و 5 ریشتر بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری یادآور شد: زلزله 5.7 ریشتری در کوهرنگ موجب تخریب کامل 246 واحد مسکن روستایی و 68 واحد شهری شد، بعلاوه در پی وقوع این زلزله 194 واحد مسکونی شهری و 2712 واحد روستایی آسیب دیده نیازمند تعمیر هستند.

هزینه های ساخت و ساز در منطقه ها محروم و صعب العبور بالا است

فرشید ریاحی- مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هزینه های ساخت و ساز در منطقه ها محروم و صعب العبور به مراتب بالاتر از مرکز استان است، اظهار کرد: یکی از دلایل این افزایش قیمت هزینه حمل و نقل مصالح است، به همین علت مردم در این منطقه ها نسبت به مقاوم سازی و بازسازی منازل تمایل ندارند.

وی اعلام کرد: به علت هزینه بر بودن ساخت مسکن در منطقه ها محروم شهرستان کوهرنگ مردم توان اقتصادی برای بازسازی منازل خود باوجود اعطای تسهیلات 100 میلیون تومانی با سود چهار درصد ندارند، بنابراین برای منازل آسیب دیده و غیرمقاوم تعمیر واحد به شرایط قبل از ز لزله در دستور کار قرار گرفته است.

ریاحی با اشاره به سردسیر بودن منطقه کوهرنگ، عنوان نمود: باید بازسازی منازل زلزله زده تا قبل از وقوع بارش ها در دستور کار قرار بگیرد، بعلاوه برای اعطای تسهیلات در منطقه بازفت باید یک شعبه بانک مستقر گردد که در حال حاضر این امکان در آن منطقه وجود ندارد و مردم دچار سردرگمی خواهند شد.

شهرستان اردل در نزدیکی کانون زلزله قرار گرفته است

کیانی- فرماندار شهرستان اردل در مورد خسارات به وجود آمده زلزله اخیر در این شهرستان، گفت: این شهرستان در نزدیکی کانون زلزله قرار گرفته است و نگران روستای افسرآباد که از گذشته تا به امروز درگیر مسئله رانش است، هستیم.

وی اعلام کرد: در پی وقوع زلزله 5.7 ریشتری در چهارمحال و بختیاری منازل مسکونی در سه شهر و 47 روستا در شهرستان اردل خسارتی بین 10 تا 30 درصد دیده اند و خطر زلزله این شهرستان را هم تهدید می نماید.

آسیب زلزله کوهرنگ به 5670 نفر

ایرج کیانی- مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با وبلاگ محمدی با بیان اینکه زلزله کوهرنگ حدود 5670 نفر دچار آسیب شدند، اظهار کرد: کل ارزیابی منطقه ها زلزله زده در شهرستان کوهرنگ تا ساعت چهار عصر در 106 روستا به انتها رسید.

وی اعلام کرد: بیش ترین اندازه خسارات زلزله در روستای گراب، دره شیخ عالی، شهر چلگرد و روستاهای بخش صمصمامی به منازل مسکونی، تاسیسات، مدارس، ساختمان دولتی و ... وارد شد.

کیانی با تاکید بر اینکه تیم واکنش سریع جمعیت هلال احمر به علت وقوع پس لرزه های متعدد در منطقه زلزله زده کوهرنگ حضور دارند، گفت: حدود 85 چادر در بین زلزله زدگان توزیع شده است، اما باید به فوریت تدبیری برای اسکان موقت زلزله زدگان اندیشیده گردد.

کدام منطقه ها چهارمحال و بختیاری در معرض خطر زلزله هستند؟

عبدالله رحیمی- کارشناس مرکز زلزله نگاری شهرکرد در گفت وگو با وبلاگ محمدی در مورد علل وقوع زلزله در منطقه ها مختلف، اظهار کرد: زلزله به دو صورت طبیعی و بر اثر دستکاری در طبیعت رخ می دهد، از نظر زمین شناسی زمین از تعدادی صفحه بر روی هم تشکیل شده است، انرژی هایی در محل شکستگی(گسل) این صفحات بر اثر اصطحکاک ذخیره می گردد و پس از مدتی این انرژی به صورت زلزله آزاد می گردد که کاملا طبیعی است.

وی اضافه نمود: یک سری زلزله ها هم بر اثر انجام پروژه هایی مانند سدسازی و انفجار رخ می دهد، این عوامل مصنوعی باعث تحریک گسل و آزادسازی انرژی های ذخیره شده می گردد، اما عموما بزرگی زلزله هایی که بر اثر انفجار و سدسازی رخ می دهد از سه ریشتر تجاوز نمی نماید، قطعا وقوع زلزله های غیرطبیعی کاملا قابل تشخیص است.

رحیمی با تاکید بر اینکه گسل ها در دوره ای غیرفعال و سپس فعال می شوند، گفت: زلزله ها دارای دوره بازگشت هستند، در زمان وقوع زلزله انرژی های ذخیره شده در گسل ها آزاد می گردد و با پس لرزه ها این انرژی به مرور تخلیه خواهد شد.

کارشناس مرکز زلزله نگاری شهرکرد با اشاره به شاخص مرکالی در ارزیابی شدت زلزله، شرح داد: زمانیکه یک زلزله به وقوع می پیوندد، کارشناسان پس ارزیابی خسارت های وارده به منطقه اندازه مرکالی را می سنجند، هر چه اندازه خسارت پایین تر باشد، عدد مرکالی نیست پایین تر می آید.

وی با اشاره به بزرگی زلزله ها، یادآور شد: شاید از نظر ظاهری عدد زلزله 5.7 ریشتری با شش ریشتری کمتر از نیم درصد متفاوت باشد، اما هر دهم ریشتر در مقیاس ارزیابی حدود 10 برابر در شدت زلزله تاثیرگذار است، خوشبختانه زلزله شهرستان کوهرنگ خسارت چندانی نداشت.

رحیمی با اشاره به اینکه گسل زاگرس از چهارمحال و بختیاری عبور می نماید، اعلام کرد: زلزله اخیر در شهرستان کوهرنگ به علت فعال شدن گسل سرخون اتفاق افتاده است، در حال حاضر شهرستان کوهرنگ، اردل، ناغان، بلداجی و گندمان بیش تر سایر نقاط استان در معرض خطر وقوع زلزله قرار دارند.

کارشناس مرکز زلزله نگاری شهرکرد با تاکید بر اینکه وقوع زلزله با شدت بالا تنش در منطقه زلزله زده را افزایش می دهد، توضیح داد: این تنش ها خود را در قالب پس لرزه با شدت های مختلف نشان می دهد، بنابراین تا مدت ها شاهد پس لرزه خواهیم بود، اما به مرور تعداد و بزرگی پس لرزه ها کاهش پیدا می نماید.

وی در انتها عنوان نمود: از نظر زمین شناسی شهرستان های شهرکرد، بن و سامان اندازه خطرپذیری کمتری از نظر وقوع زلزله نسبت به سایر نقاط استان دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کوهرنگ روی دور تند پس لرزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوهرنگ روی دور تند پس لرزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید