ابزار تشخیص باکتری بدون احتیاج به نمونه برداری فراوری شد

به گزارش وبلاگ محمدی، محققان آلمانی ابزاری ساختند که با استفاده از آن می توان وجود باکتری و عفونت را بدون انجام نمونه برداری تشخیص داد.

ابزار تشخیص باکتری بدون احتیاج به نمونه برداری فراوری شد

به گزارش گروه فناوری وبلاگ محمدی، پژوهشگران دانشگاه بوخوم، گوتینگن، دویسبورگ و کلن روش جدیدی برای تشخیص باکتری ها و عفونت ها ارائه نموده اند. در این پروژه آن ها از نانوحسگر های فلورسنت برای ردیابی سریع و ساده عوامل بیماری زا استفاده کردند.

یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی سباستین کروش، که پیش از این در دانشگاه گوتینگن فعالیت داشته و اکنون در روهر-دانشگاه بوخوم (RUB) مشغول به کار است، نتایج کار خود را در مجله Nature Communications به چاپ رسانده است.

روش های رایج تشخیص باکتری ها به نمونه برداری از بافت و تجزیه و تحلیل آن احتیاج دارد. تیم تحقیقاتی سباستین کروش امیدوارند که با استفاده از حسگر های نوری کوچک به منظور مشاهده مستقیم پاتوژن ها در محل عفونت، دیگر احتیاج به نمونه برداری نباشد.

این حسگر ها مبتنی بر نانولوله های کربنی اصلاح شده با قطر کمتر از یک نانومتر هستند. اگر این نانولوله ها در معرض تابش نور مرئی قرار بگیرند، نوری در محدوده مادون قرمز نزدیک (طول موج 1000 نانومتر و بیشتر) منتشر می نمایند که برای انسان قابل مشاهده نیست. این رفتار فلورسانس، با برخورد نانولوله ها با مولکول های ویژه ای در محیط تغییر می نماید. از آنجا که باکتری ها ترکیبات معین را در محیط آزاد می نمایند، بنابراین نوری که توسط حسگر ها منتشر می گردد، قادر است وجود بعضی عوامل بیماری زا را نشان دهد.

در این مقاله، جزئیات ساخت حسگری را تشریح کردند که می توان عوامل بیماری زای مرتبط با عفونت های ایمپلنت را تشخیص داد.

از آنجا که نور منتشر شده نسبت به نور مرئی نفوذ بیشتری در بافت انسان دارد، بنابراین می توان گفت که این حسگر ها باکتری ها را حتی در زیر پانسمان زخم یا روی ایمپلنت نشان می دهد.

رابرت نینلر، نویسنده اصلی این مقاله از دانشگاه گوتینگن می گوید: در آینده، این حسگر می تواند اساس تشخیص نوری عفونت ها در ایمپلنت های هوشمند باشد، چرا که دیگر در این حسگر ها احتیاجی به نمونه برداری نیست. بنابراین، این حسگر ها اجازه می دهند فرایند بهبودی یا عفونت احتمالی به سرعت شناسایی شده و در نتیجه، فرآیند مراقبت از بیمار بهبود می یابد.

کروش اضافه می نماید: کاربرد های این فناروی تنها محدود به این موارد نیست. به عنوان مثال، تشخیص سریع عفونت در خون با این فناوری قابل انجام است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ابزار تشخیص باکتری بدون احتیاج به نمونه برداری فراوری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابزار تشخیص باکتری بدون احتیاج به نمونه برداری فراوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید