فضاپیمای جونو سایه تماشایی گانیمد روی مشتری را به تصویر کشید

به گزارش وبلاگ محمدی، یک سایه بزرگ روی سیاره مشتری که به وسیله قمر گانیمد ایجاده شده، دستاورد تماشایی فضاپیمای جونو در تازه ترین دیدار خود با این سیاره است.

فضاپیمای جونو سایه تماشایی گانیمد روی مشتری را به تصویر کشید

فضاپیمای جونو ناسا، که از سال 2016 (1395 خورشیدی) در اطراف غول گازی منظومه شمسی به مطالعه و کاوش این سامانه سیاره ای مشغول است، نمای تازه از مشتری را در 25 فوریه 2022 (6 اسفند 1400) و طی چهلمین گذر نزدیک خود از کنار این سیاره غول پیکر ثبت کرد. سایه بزرگ و تاریک در سمت چپ تصویر، به وسیله قمر مشتری گانیمد (Ganymede) ایجاد شده است.

شهروند-دانشمند توماس توموپولوس (Thomas Thomopoulos) این تصویر رنگی پیشرفته را با استفاده از داده های خام از ابزار جونوکم (Junocam) فراوری نموده است. در زمانی که تصویر خام گرفته شد، فضاپیمای جونو حدود 710 هزار کیلومتر بالای قله ابر مشتری در عرض جغرافیایی حدود 55 درجه جنوبی بود، یعنی 15 برابر نزدیک تر از گانیمد که با فاصله حدود 1.1 میلیون کیلومتر دور مشتری می چرخد.

اگر یک ناظر بر فراز ابرهای مشتری و زیر سایه بیضی-شکل قرار می داشت، می توانست خورشیدگرفتگی کامل را تجربه کند. درست مشابه رویدادی که چندی پیش به وسیله قمر فوبوس در مریخ روی داد و حتی آنچه در زمین اتفاق می افتد. اما خورشیدگرفتگی کامل به دلایل گوناگون در مشتری بیش از زمین است.

مشتری دارای چهار قمر اصلی است که اغلب از میان مشتری و خورشید می گذرند. در هفت روز، گانیمد که بزرگ ترین قمر است یک بار، اروپا (Europa) دو بار و آیو (Io) چهار بار از میان مشتری و خورشید عبور می نمایند و چون قمرهای مشتری در مدارهای نزدیک به صفحه مداری مشتری می چرخند، سایه های آن ها اغلب روی این سیاره می افتد.

جونوکم این تصویر تازه را از نزدیکی مشتری ثبت نموده است و باعث می گردد که سایه گانیمد بسیار بزرگ به نظر برسد.

شکل دوم که به وسیله شهروند-دانشمند دیگر برایان سوییفت (Brian Swift) با استفاده از داده های این ابزار علمی تهیه شده است، هندسه تقریبی منطقه قابل دید را نشان می دهد که روی کره ای از مشتری افتاده است.

لازم به ذکر است تصاویر خام جونوکم کاوشگر جونو، برای مطالعه و پردازش در صفحه مخصوصی تحت وب سایت مؤسسه تحقیقات جنوب غربی دردسترس عموم قرار گرفته است.

عکس ها: سایه قمر گانیمد روی سیاره مشتری

Credit: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS

منبع: NASA

منبع: دیجیکالا مگ

به "فضاپیمای جونو سایه تماشایی گانیمد روی مشتری را به تصویر کشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضاپیمای جونو سایه تماشایی گانیمد روی مشتری را به تصویر کشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید