فواید چشمگیر کراتاگوس برای سلامتی

به گزارش وبلاگ محمدی، صدها سال است که از زالزالک به عنوان یک داروی گیاهی برای مسائل گوارشی، بیماری های قلبی- عروقی و فشار خون بالا استفاده می نمایند.

فواید چشمگیر کراتاگوس برای سلامتی

سرخه ولیک یا زالزالک برگ ریز (نام علمی Crataegus monogyna) میوه ریزی است که روی درختان و درختچه های متعلق به جنس کراتاگوس رشد می نماید. این جنس شامل صدها گونه است که معمولا در اروپا، آمریکای شمالی و آسیا یافت می شوند. میوه ها غنی از مواد مغذی هستند و طعم ترش و تند با شیرینی ملایم دارند. رنگ آن ها نیز از زرد تا قرمز تیره متغیر است.

صدها سال است که مردم از زالزالک (گونه های مختلف تفاوت های کمی باهم دارند و بسته به منطقه رویش خواص اصلی مشابه دارند) به عنوان یک داروی گیاهی برای مسائل گوارشی، بیماری های قلبی- عروقی و فشار خون بالا استفاده می نمایند. در واقع این میوه عضو کلیدی و جدانشدنی طب سنتی چین از سال 659 پس از میلاد بوده است.

امروزه انواع مکمل های دارویی حاوی کراتاگوس به وسیله داروخانه های سراسر کشور قابل تهیه هستند. نکاتی که در ادامه و مرتبط با این گیاه شگفت انگیز مورد آنالیز قرار می گیرند به وسیله وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا در دسترس علاقه مندان هستند.

سرشار از آنتی اکسیدان

زالزالک منبعی غنی از ترکیبات پلی فنلی است که آنتی اکسیدان های قدرتمند به شمار می روند و در گیاهان مختلف یافت می شوند. آنتی اکسیدان ها به خنثی کردن مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد یاری می نمایند تا از آسیب به سلول های بدن جلوگیری گردد.

گفتنی است که سطح رادیکال های آزاد در بدن می تواند در پی مصرف بعضی از مواد غذایی ناسالم بالا رود. علاوه بر این افراد سطوح بالاتری از آن ها را در نتیجه قرار گرفتن در معرض سموم محیطی مانند آلودگی هوا و دود سیگار نشان می دهند.

پلی فنل ها به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی خود با مزایای سلامتی متعددی همراه هستند، از جمله کاهش خطر:

  • بعضی از سرطان ها
  • دیابت نوع 2
  • آسم
  • بعضی از عفونت ها
  • مسائل قلبی
  • پیری زودرس پوست

هرچند تحقیقات اولیه حیوانی و سلولی امیدوارنماینده واقع شده اند، اما مطالعات انسانی بیشتری برای ارزیابی اثرات دقیق زالزالک بر کاهش ریسک ابتلا به بیماری های متفاوت احتیاج است.

خواص ضد التهابی

زالزالک ممکن است دارای خواص ضد التهابی ارزشمندی باشد که در مجموع شرایط سلامت مصرف نماینده را بهبود می بخشند.

تحقیقات نشان داده اند که التهاب مزمن با بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت نوع 2، آسم و بعضی سرطان ها مرتبط است. در مطالعه ای روی موش های مبتلا به بیماری کبدی، عصاره زالزالک به مقدار قابل توجهی سطوح ترکیبات التهابی را کاهش داد و با آسیب کبدی مقابله کرد.

در یک مطالعه، محققان ویتکسین؛ ترکیبی که در برگهای زالزالک وجود دارد را به موش های مبتلا به بیماری تنفسی دادند. این روش درمانی باعث کاهش فراوری مولکول های مولد التهاب شد و در عین حال پاسخ گلبول های سفید به التهاب را نیز کاهش داد.

یاری به درمان علائم نارسایی قلبی

کراتاگوس به واسطه کاربرد سنتی خود در درمان نارسایی قلبی بسیار شناخته شده است. نارسایی قلبی شرایطی است که در آن قلب نمی تواند خون را به درستی پمپاژ کند.

مطالعات متعدد نشان داده اند که این میوه ممکن است اثرات مفید و بدون عوارض جانبی شدید در افراد مبتلا به نارسایی قلبی داشته باشد. در این میان پژوهش های معتبر عمدتا بهبود در عملکرد قلب و علائم نارسایی قلبی مانند تنگی نفس و خستگی را تایید نموده اند.

به گفته محققان، اثرات مذکور به دلیل وجود ترکیباتی به نام فلاونوئیدها است. با این حال، شواهد متناقضی نیز در دست است که نشان داده این گیاه می تواند برای موارد خاصی از نارسایی قلبی مضر باشد. برای نمونه مشاهده شده که مصرف آن در کنار درمان های متداول دارویی، خطر پیشرفت نارسایی قلبی را افزایش می دهد. از این رو پیش ار مصرف مکمل های حاوی این گیاه بهتر است با پزشک معالج یا داروساز خود مشورت کنید.

از فواید چشمگیر کراتاگوس برای سلامتی

دانشمندان زالزالک را به عنوان یک گزینه درمانی نو و موثر برای اختلالات اضطرابی مورد آنالیز قرار داده اند. در یک مطالعه قدیمی روی 264 فرد مبتلا به اضطراب، ترکیبی از عصاره زالزالک، منیزیم و گل خشخاش کالیفرنیایی به طور قابل توجهی سطح اضطراب را در مقایسه با دارونما کاهش داد. با این حال، معین نیست که زالزالک در این مورد دقیقا چه نقشی بازی نموده و تاثیر آن تا چه حد قوی بوده است.

از طرفی دیگر به نظر می رسد که زالزالک در مقایسه با داروهای رایج ضد اضطراب عوارض جانبی کمی دارد. این ویژگی یکی از دلایلی است که دانشمندان را به تحقیق در خصوص گیاه مذکور برای اختلالات سیستم عصبی مرکزی مانند اضطراب و افسردگی ترغیب می نماید.

با این وجود، در چنین مطالعاتی از قسمت های مختلف کراتاگوس استفاده شده است، نه لزوما میوه این گیاه. به همین خاطر همچنان به تحقیقات بیشتری برای تکمیل یافته ها احتیاج است.

اگر قصد مصرف مکمل زالزالک را برای مدیریت اضطراب خود دارید، استفاده از داروهای فعلی خود را متوقف نکنید و حتما قبل از آن با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

عوارض جانبی، اقدامات احتیاطی و تداخل

عوارض جانبی چندانی در پی مصرف مکمل ها، عصاره یا خود گیاه کراتاگوس گزارش نشده است. از این رو به نظر می رسد موارد محدود احتمالی نیز خفیف تا میانه باشند.

شایع ترین عوارضی که مصرف نمایندگان تا به امروز گزارش نموده اند عبارت اند از: تعریق، سردرد، خواب آلودگی، تپش قلب، بثورات خفیف پوستی، بی قراری و اختلالات گوارشی. در حالی که این عوارض جانبی شدید یا تهدید نماینده حیات نیستند، توصیه می گردد در صورت مشاهده هر یک از علائم مذکور حتما به پزشک مراجعه کنید.

تحقیقات در خصوص تداخلات احتمالی میان کراتاگوس و داروهای معین دوز شده حاکی از آن است که نباید این گیاه را همراه با داروهای قلب مصرف کرد. زالزالک معینا می تواند اثر داروهای رقیق نماینده خون، داروهای کاهنده فشار خون و داروهای نارسایی قلبی را افزایش دهد.

علاوه بر این، زالزالک ممکن است سطح دیگوکسین را افزایش دهد؛ دارویی که برای درمان نارسایی احتقانی قلب و آریتمی یا مسائل ریتم قلب استفاده می گردد. این عملکرد خطر مسمومیت و آریتمی قلبی را افزایش می دهد.

منبع: عصر ایران

منبع: فرارو

به "فواید چشمگیر کراتاگوس برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید چشمگیر کراتاگوس برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید