شرایط رصدی هلال ماه رمضان از دیدگاه علم نجوم

به گزارش وبلاگ محمدی، علی ابراهیمی سراجی دبیر کمیته علمی ستاد استهلال استان تهران در مصاحبه با خبرنگاران، در مورد رؤیت هلال ماه رمضان گفت: برای آنالیز رؤیت پذیری هلال رمضان 1441 بایستی ابتدا لحظه مقارنه ماه و خورشید را حساب کنیم که طبق محاسبات با چهارم اردیبهشت ساعت 6:55.48 مطابق با29شعبان برابر بود.

شرایط رصدی هلال ماه رمضان از دیدگاه علم نجوم

وی با بیان اینکه باید شرایط رؤیت پذیری هلال ماه رمضان را در این تاریخ آنالیز می کردیم، گفت: در شامگاه چهارم اردیبهشت دیدیم که سن هلال ماه برابر با 12-13 ساعت در ایران بود که این مقدار از زمان مقارنه ماه سپری شده بود ولی باز هم سن ماه ملاک رویت هلال ماه نیست.

ابراهیمی سراجی با بیان اینکه سایر پارامترها برای رؤیت هلال ماه وجود دارد، گفت: جدایی زاویه ماه از خورشید، ارتفاع ماه از افق و میزان مکث ماه در آسمان از جمله پارامترهایی هستند که می توان بر اساس آنها رؤیت هلال ماه را مدنظر قرار داد؛ دیروز ارتفاع ماه از افق کمتر و مکث ماه در آسمان نیز کم بود.

به گفته این کارشناس نجوم، بنابراین هلال ماه رمضان در 29 شعبان یعنی دیروز قابل رؤیت نبود و تنها در عراق، نواحی غربی آفریقا، آمریکای شمالی، جنوبی و مرکزی دیده می شد اما در آسیا و استرالیا دیده نمی شد و این قابل پیش بینی بود.

وی ادامه داد: امروز برابر با 30 شعبان است که به راحتی می توان بعد از غروب خورشید در افق غربی با چشم غیرمسلح هلال ماه رمضان را رؤیت کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "شرایط رصدی هلال ماه رمضان از دیدگاه علم نجوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط رصدی هلال ماه رمضان از دیدگاه علم نجوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید