کدام مواد غذایی عفونت زا هستند؟

به گزارش وبلاگ محمدی، شیر، گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، میوه و سبزیجات از جمله مواد غذایی عفونت زا هستند و باعث بیماری هایی شامل سل، تب مالت و سیاه زخم می شوند.

کدام مواد غذایی عفونت زا هستند؟

به گزارش وبلاگ محمدی به نقل از ایرنا، نایب رئیس انجمن پیشگیری از چاقی ایران گفت : باید جهت حفظ سلامتی افراد مصرف کننده شیر که اغلب بچه ها و بیماران هستند از خرید شیرهای باز و نامطمئن خودداری نموده و از شیرهای بسته بندی شده و پاستوریزه یا استریل که دارای تاریخ فراوری و مصرف بوده، استفاده گردد و بر مبنای دستورالعمل های داده شده در روی بسته بندی ها آنها را نگهداری نموده و بعد از باز کردن در زمان مشخص به مصرف رسانده و و شیر مازاد بر احتیاج را در ظرف تمیز و مطمئن با رعایت حفظ زنجیره سرما نگهداری گردد.

ضیاء مظهری گفت: بیماریهایی که ممکن است به وسیله گوشت های غیر بهداشتی و آلوده به انسان منتقل گردد شامل انواع کرم ها، عفونت های باکتریایی، سیاه زخم، تب مالت، سل و سایر مسمومیت های ناشی از گوشت مانده و فاسد شده و باید در تهیه گوشت ها، به مهر تاییدیه ای که در روی گوشت های تهیه شده در کشتارگاه توجه و از خرید گوشت های فاقد مهر وگوشت هایی که دارای رنگ صورتی کمرنگ و یا ارغوانی بی رنگ هستند و هنگام لمس کردن احساس سفتی و انعطاف ناپذیری مشهود می گردد و دارای ظاهر لزج و بوی نامطبوع بوده خودداری کرد.

وی ادامه داد: ماهی ها بسیار آسیب پذیر بوده و پس از صید و یا به خاطر هجوم انواع عوامل بیماری زا به علت نگهداری در محیط های نامناسب، به سرعت رو به فساد و کهنگی می فرایند و نه تنها خاصیت غذایی بسیار ارزشمند خود را از دست می دهند، بلکه ممکن است به صورت یک منبع بیماری زا و حتی خطرناک در آیند.

این متخصص تغذیه توصیه کرد: ماهی ها از جمله میزبان های کرم بوده و قابل انتقال به مصرف کنندگان است در هنگام تهیه ماهی، ضروری است آن را به خوبی و در شرایط مناسب نگهداری و به نحو مطلوبی طبخ و سپس مصرف گردد.

به گفته مظهری، گرچه اغلب تخم مرغ های تازه دارای محیط درونی استریل و سالم است، ولی پوسته تخم مرغ ها به واسطه آلودگی به مدفوع مرغ، و امکان نفوذ آن به داخل تخم مرغ از راه ترک وجود دارد.

وی ادامه داد: میوه ها و سبریجات از جمله منابع مهم دیگر برای انتشار انواع میکروب های بیماری زا، کرم های مختلف تلقی می شوند، به خصوص اگر سبزیجات با آب های حاصل از فاضلاب پرورش داده شوند و علاوه بر آلودگی متعدد و مختلف بیرونی، سبزیجات با جذب انواع فلزات سنگین و مواد زیان آور که حتی با شستن و پختن نیز از بین نمی فرایند، نیز آلوده می شوند.

مظهری توضیح داد: همچنین سبزیجاتی که به صورت سالادهای مختلف به شکل خام مصرف می شوند، ممکن است به علت بی دقتی و جدی نگرفتن ضدعفونی و شستن دقیق و صحیح سبزیجات برای سلامتی خطرساز باشند.

منبع: جام جم آنلاین

به "کدام مواد غذایی عفونت زا هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام مواد غذایی عفونت زا هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید